Krisene som nesten ingen bryr seg om

En gruppe mennesker, barn, voksne og eldre står ute i en ørken og ser på kamera.

I Burkina Faso i Afrika har det vært krise i mange år.(Foto: Sam Mednick / AP / NTB )

Det er mange store kriger og kriser i verden vi så å si aldri hører om.

Hver dag kan du høre og lese om krig i Ukraina og på Gazastripen. Det er kriser hvor uskyldige mennesker dør.

Samtidig er det mange som dør andre steder i verden. De siste årene er det blitt flere og flere mennesker på flukt. Nå er det over 100 millioner flyktninger i verden.

Og de fleste hører vi nesten ingenting om.

Hvorfor er det sånn?

Blir for mye

Becky Bakr Vindheim, (Foto: Beate Simarud) En kvinne med langt, mørkt hår smiler og ser inn i kamera og har på en lilla genser. sier: Det tror jeg handler om at vi ser mye krig, død og fæle og kjipe ting i nyhetene. Så er det en grense for hvor mye av dette vi orker å se på.

Det sier Becky Bakr Vindheim i Flyktninghjelpen.

Hun forteller at når vi ser så mye trist i Ukraina og på Gazastripen, er det vanskelig å bry seg om enda flere tragiske ting.

Må presse

At vi ikke bryr oss om disse krisene også, mener hun er dumt.

– Hvis vi ikke presser dem med makt og lar dem høre om disse historiene, vil de heller ikke gjøre noe med det, sier Vindheim.

Hun sier at det er viktig å snakke om de andre krisene og gi dem oppmerksomhet. Hvis nok menneskerer gjør det, kan det føre til at politikerne og andre mennesker med makt gjør noe.

Hva får oppmerksomhet?

Flere ting avgjør hva aviser skriver om, for eksempel:

1. Det står oftere om det som skjer nær Norge, enn det som er langt unna.

2. Det har mye å si om nordmenn har et forhold til det som skjer, for eksempel om mange er i et land på ferie eller kommer derfra.

3. Det har også mye å si om noe er overraskende. For eksempel sjokkerte det mange at Russland angrep Ukraina.

Kilde: Nyhetskriterier, NDLA.no

Verst i Afrika

Flyktninghjelpen lager en liste over de ti største krisene som blir oversett.

På toppen av listen er Burkina Faso i Afrika. Det siste året har over 700.000 mennesker i landet flyktet. Vold og militære grupper har gjort at landet er i kaos. Mennesker som trenger hjelp, får det ikke.

Av de ti landene på listen er ni i Afrika. Dette er store kriser som vi nesten ikke leser om i avisene eller ser på nyhetene.

Hvorfor er det så få som bryr seg om krisene i Afrika?

– Det kan være fordi vi vet at Afrika historisk har hatt mye krig og konflikt. Kanskje er vi lei av å høre om det som skjer i mange av disse afrikanske landene, sier Vindheim.

Bor i ett av landene

12 år gamle Hadja bor i Kamerun. Landet ligger på andreplass på listen. Her har det vært en krise i syv år, særlig nord i landet. Militære grupper har skapt uro og sendt mange på flukt.

I tillegg har det kommet flyktninger fra nabolandene. Dermed sliter Kamerun med å ta vare på alle menneskene der. Det er mangel på mat og andre viktig ting.

Mange skoler i landet er stengt på grunn av konflikter. Skolen er viktig for barna.

En ung jente har på seg et rosa hodeplagg og hvite klær og står i et klasserom med andre elever i bakgrunnen.

Hadja (12)(Foto: Flyktninghjelpen )

En gruppe barn med hvite og oransje klær sitter i et klasserom og holder hendene over hodet.

Hadja og klassen hennes.(Foto: Flyktninghjelpen )

– Vi har ingen bekymringer når vi er her på skolen, sier Hadja til Flyktninghjelpen.

Hun og familien flyktet fra hjemmet sitt da hun var fire år gammel.

Hadja sier at hun vil bli lege. Da kan hun hjelpe andre.

De største krisene som blir oversett

1. Burkina Faso

2. Kamerun