Slik kan du leve av gaming

Fem gutter med røde jakker og grønne hodetelefoner, sitter på rekke og spiller.

Et lag fra Vietnam deltar i en stor turnering.(Foto: Aaron Favila, AP/NTB )

Det er mange jobbmuligheter – enten du liker å spille eller vil lage fremtidens bestselger.

Det mener Daniel Johansen. Han jobber ved Spillskolen ved Høgskolen i Innlandet og har selv jobbet som spillutvikler.

– Jeg liker å dele mulighetene i tre deler, sier Johansen.

1. Kjendisen

Du kan spille videoer og strømme det på blant annet Youtube eller Twitch.

– Det er veldig vanskelig å få til, for du må på en måte bli en kjendis. Det er en mye vanskeligere jobb enn man skulle tro, men selvfølgelig mulig, sier Johansen.

2. E-sportsspilleren

En gutt med rød t-skjorte og hvite hodetelefoner holder en hånd opp mot et bøyd hode.

Marcus «Marcuzo» Jorgensen spiller for Danmark i Fifa eNations cup.(Foto: Tom Jacobs, Reuters/NTB )

Store e-sportsstjerner tjener nesten like mye som de største fotballspillerne. Og på samme måte som andre idrettsutøvere må man jobbe hardt.

– Men å bli en e-sportsspiller er også veldig tungt. Du må trene og jobbe med det hver dag. Men det er også selvfølgelig mulig, forklarer Johansen.

3. Spillutvikleren

Spillutviklere er de som lager spill.

– Vi lager spill og utstyret som kjendisene holder på med, sier Johansen.

Programleder Ragnhild Telise Kristoffersen (Foto: Morten Uglum, Aftenposten) En dame med brunt krøllete hår holder to fingre rundt haken. sier: Et nytt «Fifa»-spill er på vei ut. «Fifa» har endret seg mye siden det første spillet kom ut. Og det fortsetter å endre seg, så hvordan kan spill se ut i fremtiden? Hør episoden under!
Ragnhild Telise Kristoffersen