Hvordan skriver man et kjærlighetsbrev?

Hvem kan man sende et kjærlighetsbrev til? Og hva i all verden skal man skrive?(Foto: Andreas Brekke )

Forfatter Unni Lindell har fått mange kjærlighetsbrev. Ett brev husker hun spesielt godt.

Unni var 11 år og satt i frokostsalen på et hotell. Plutselig kom en mann bort og spurte: Er det noen som heter Unni her?

«Jeg elsker deg»

Unni glemmer det aldri.

– Han overrakte meg et kjærlighetsbrev fra en gutt som het Achim. Han hadde sett meg da vi marsjerte gjennom byen med korpset. Jeg var drilljente, og hadde derfor på meg rød uniform og hvite støvletter. I brevet jeg fikk, skrev han at han elsket meg, ler Unni.

– Jeg var så flau og lykkelig at jeg ble helt kok-varm.

Lettere å skrive

14. februar hvert år er det valentinsdag. Da er det noen som pleier å sende kjærlighetsbrev.

Forfatteren forteller at hun var veldig sjenert da hun var barn. Det var mye lettere å si hva hun følte hvis hun skrev det i et kjærlighetsbrev.

Hva er valentinsdagen?

• Markeres i flere land verden over den 14. februar.
  • Kalles også for «alle hjerters dag» eller «kjærlighetens dag».
  • Feires ofte med å gi et kort eller en gave til den man er forelsket i, eller en venn man er glad i.
  • De siste årene er det blitt populært å sende tekstmeldinger.

Kilde: Store norske leksikon

Junior sier: Er du litt sjenert? Da kan det være enklere å fortelle om følelsene dine i et brev. Her får du noen skrivetips!

Hvem kan man sende kjærlighetsbrev til?

– Mange! Til en person du er litt forelsket i, eller en venn. Man kan også sende til noen man synes er greie med andre.

Hva gjør man med et kjærlighetsbrev?

– Får du et kjærlighetsbrev, er det veldig viktig at man ikke gjør narr av det. Man må ta godt vare på brevet. Man kan spare på det resten av livet.

Hva kan man skrive?

– Det er viktig å si noe fint i brevet. For eksempel:

❤ Jeg har lyst til å holde deg i hånden.

❤ Jeg synes du er veldig snill.

❤ Jeg er litt forelsket i deg.

Må man skrive hvem det er fra?

– Nei. Man kan skrive: Hilsen en hemmelig beundrer.

Hvor langt bør brevet være?

– Det trenger ikke være langt. Det kan bare være noen få ord.

Hvordan skal man gi det?

– Hvis det skal være hemmelig, kan du gjemme det i:

❤ sekken til en du liker

❤ votten

❤ skoen i en gymtime

❤ postkassen

Hva gjør man hvis man ikke får et kjærlighetsbrev på valentinsdagen?

Unni Lindell (Foto: NTB Scanpix) sier: De fleste får jo ikke det! Og husk: Det er 365 dager i året. Man kan gjøre fine ting for hverandre andre dager også.

Sendte du kjærlighetsbrev tilbake til Achim?

– Ja! Vi sendte hverandre kjærlighetsbrev i ett år. Vi skrev på engelsk fordi han var tysk. Jeg var like spent hver gang jeg fikk et brev i posten.

Dette intervjuet med Unni Lindell sto først på trykk i Aftenposten Junior i februar 2019.

Klasse 4A på Nordseter skole delte disse skrivetipsene i 2019:

Hva skriver jeg?

❤ Jeg liker deg, kryss av her hvis du liker meg også.

❤ Ikke vis dette brevet videre, dette er kun til deg.

❤ Du er kul og jeg digger deg.

❤ Jeg er glad i deg, fordi du tar godt vare på meg.

Hvordan gir jeg brevet?

❤ Legg brevet på trappen der personen bor. Ring på og løp!

❤ Legg brevet i sekken.

❤ Få en venn til å gi brevet.

❤ Lag en rebus som viser veien til brevet.

Klassen tipset om at man kan bruke disse emojiene i meldinger til den man er glad i.(Foto: Apple )

Feiringen av valentinsdagen i Norge har ikke røtter tilbake til kirkens katolske periode. Akkurat som Halloween er valentinsdagen en feiring som har kommet til Norge ved påvirkning fra USA. Kilde: snl.no

Celia Haran