VERDEN I BILDER: Uke 30

Her er et utvalg bilder av ting som har skjedd i verden den siste uken.

1. FEIRET: En gutt i Idlib i Syria klapper en kamel under feiringen av id al-adha. Det en muslimsk høytid som feires over hele verden. Den markerer slutten på pilegrimsferden til Mekka. (Foto: Muhammed Said, AA/ABACA/NTB )

2. RIKING I VERDENSROMMET: Her kommer Jeff Bezos, verdens rikeste mann, ut av raketten sin etter å ha landet trygt i Texas i USA. Han reiste en tur til verdensrommet bare én uke etter at rikingen Richard Branson gjorde det samme. Bezos ønsker å selge turist-turer til verdensrommet.(Foto: Blue Origin, Zuma Press/NTB )

Her sitter verdens rikeste mann.(Foto: Tony Gutierrez, AP/NTB )

Wally Funk (82) var med i mannskapet. Hun er nå den eldste personen som noensinne har vært i verdensrommet.(Foto: Tony Gutierrez, AP/NTB )

3. STYRTREGN: Innbyggere vasser gjennom gatene i Zhengzhou i Kina. Nylig ble byen truffet av det verste regnværet de har hatt på 1000 år. Store områder er oversvømt, og rundt 200.000 kinesere har måttet forlate hjemmet sitt. (Foto: Chinatopix, AP/NTB )

4. KONGELIGE SVANER: Menn i røde frakker rodde nylig ut på elven Thames i London. Der samlet de inn dronningens svaner, som skulle telles og måles. Målet var å få oversikt over antallet nye svaneunger. Den årlige svanetellingen kalles Svaneøkningen.(Foto: Peter Nicholls, Reuters/NTB )

Måler en svaneunge(Foto: Peter Nicholls, Reuters/NTB )

5. FEIRER GUDINNE: Jentene har pyntet seg til en årlig markering i en kirke i byen Saut d'Eau på Haiti. Feiringen er til ære for en kjærlighetsgudinne, kalt Lady of Mount Carmel. Hun skal ha dukket opp på et palmetre for nesten 200 år siden. (Foto: Matias Delacroix, AP/NTB )

6. DANSENDE DUKKE: Denne 10 meter høye dukken hadde show under et OL-arrangement i Tokyo i Japan. Dukken heter Mocco og er laget av barn fra Tohoku-regionen. Den ble sendt til OL-byen for å lære folk om kulturen i området barna kommer fra. (Foto: Hiro Komae, AP/NTB )

7. IS I VARMEN: Denne sjiraffen kjøler seg ned med en spesiallaget frukt- og grønnsaks-ispinne i en dyrehage i Chessington i England. Den siste tiden har det vært uvanlig varmt i landet.(Foto: PinPep/Shutterstock )

En hetebølge har gjort det 40 grader varmt i Sibir. Sibir er kjent for å være et av verdens kaldeste steder, men denne sommeren er det dobbelt så varmt som det pleier å være.

Elin Fjelldal,
Kari Mette Hole