Tjener millioner på å lage Roblox-klær

Samuel Jordan har som jobb å lage klær i spill.(Foto: Scott McIntyre, E24 )

Samuel Jordan (23) fra USA lager klær som bare kan brukes på internett og i spill. Det blir mer og mer populært.

Da Samuel Jordan begynte å spille Roblox som 11-åring, visste han ikke at hobbyen hans skulle skaffe ham mange millioner kroner da han ble eldre.

Etter hvert syntes han ikke spillene var så morsomme lenger. Så han bestemte seg for å lage noe selv.

Han begynte med å lage egne spill, men tjente ingen penger på det. Men for fire år siden gjorde Roblox sånn at man kunne lage klær og andre ting og selge dem i spillet.

Jordan valgte å prøve, selv om han ikke hadde gjort noe sånt før.

Samuel Jordan har hatt stor suksess med å lage klær i spill. (Foto: Scott McIntyre, E24 )

Ble populær

– Jeg laget ting jeg kunne tenke meg å bruke selv, sier han.

Etter kort tid ble han en av designerne som solgte mest på Roblox. Klærne kan brukes på avatarer og karakterer i spillene.

I starten ville ingen samarbeide med ham.

– Alle så på meg som om jeg var gal, sier 23-åringen.

Nå blir han kontaktet av flere motehus enn han har mulighet til å jobbe med. Han tjener mange millioner kroner hvert år.

Samuel Jordan med Roblox-veskene han har designet for det britiske luksusmerket Burberry.(Foto: Scott McIntyre, E24 )

Blir større og større

De siste årene har flere store klesselskaper begynt å satse på digitale klær. Altså klær som er i spill eller andre steder på nett. Men som ikke finnes ellers.

H&M, Louis Vuitton, Burberry, Adidas, Ralph Lauren og Gucci er noen av de kjente merkene som har gjort det. Mange selskaper har tjent store penger på dette.

E24 skriver at det om noen år kan bli kjøpt digitale klær for over 500 milliarder i løpet av ett år.

Kattemodeller viser design fra Dolce & Gabbana under verdens første moteuke i metaverset, arrangert i mars i fjor.(Foto: Skjermdump Dolce & Gabbana/Instagram )

Sko som The Rebels skal gi i jubileumsgave til noen av sine kunder, som kan bruke dem på sine avatarer. The Rebels håper de også klarer å produsere dem som ekte sko.(Foto: The Rebels )

Katherine Manuel lager digitale klær i Blueberry. Hun sier det kan bli enda mer vanlig i fremtiden.

– Når man skal tilbringe to timer på å spille dataspill med vennene sine, vil man at avataren sin skal se kul ut, sier hun.

Hva er digitale klær?

• Klær, sko og lignende som man kjøper for å bruke i spill
  • Disse kan man putte på karakterene sine i spillet
  • Flere kjente merker har begynt med dette de siste årene

Bør passe på

Kamilla Knutsen Steinnes jobber ved universitetet Oslo Met. Hun forsker på barn og unge som bruker penger i spill.

Hun sier at både barn og voksne som har barn som spiller, bør passe litt på.

Kamilla Knutsen Steinnes (Foto: Jonas Pedersen) En dame med blondt hår og høretelefoner rundt halsen som smiler mot kamera. sier: Når barn spiller, er det noen som vil selge dem noe.

Kjenner press

Hun har snakket med mange barn om det å kjøpe ting i spill. Steinnes sier at det er flere barn som kjenner press for å ha kule klær og «skins» i spillene. Hun sier at spillene er lagt opp sånn at mange skal få lyst til å kjøpe.

– For noen barn oppleves det som at motepresset har flyttet seg til spill. Men det er også mange som ikke bruker penger i spill, sier hun.

I tillegg mener mange barn at det å bruke penger i spill ikke er noe annerledes enn å bruke det på for eksempel ski eller andre aktiviteter, ifølge Steinnes.

Linn Kongsli Hillestad,
Sindre Trygsland