Kvinners rettigheter må legges mer vekt på

En illustrasjon på hvit bakgrunn viser en rekke kvinner med forskjellig etnisk utseende og funksjonsevne i forskjellige "power poses".

Dette er leserinnlegg. Meninger i tekstene tilhører den som har skrevet teksten.

Da noen i mediene spurte en liten jente om hvorfor hun trodde at noen menn tjente mer på samme jobb enn kvinner ville gjort, var dette svaret: «I don’t know, I guess the world is just a messed up place

Hva sier dette? At verden er et likeverdig sted? Eller?

Hvis det gjør det, bør du begynne å se litt rundt deg!

Den verden vi lever i nå, er det ingen andre enn oss som har skapt.

Er ikke det ganske rart, når man tenker over det? Hvor mange er det som kaller seg selv en feminist, men er det mange som faktisk gjør noe med det, annet enn å kalle seg feminist?

Noen mener at menssmerter kan sammenliknes med smertene ved et hjerteinfarkt. Men likevel drar vi på skolen, jobben og til og med trening noen ganger. Hvis du hadde sett en mann med hjerteinfarkt som hadde ligget der og blødd ukontrollerbart, ville du latt ham dra på jobb eller skole? Nei! Det ville du ikke, men du tenker likevel at en dame med mensen bare kan dra på jobben eller skolen.

Svaret på spørsmålet om hvorfor noen menn tjener mer på den samme jobben som en kvinne, er: fordi vi tror at en kvinne er i stand til å gjøre mindre, når hun egentlig er i stand til å gjøre mer – og noen ganger til og med mer enn en mann kunne gjort.

Inger (11) En jente med langt, lyst hår og rød genser smiler, mens hun holder hendene i sidene og står ute i grønn natur. sier: Grunnen til at denne saken er så viktig for meg, er at når jeg vokser opp og skal finne meg en jobb, så skal jeg ha akkurat de samme mulighetene som en mann.

Noen damer føler at de trenger tillatelse for å bruke stemmen sin. Jeg mener det er riktig at jeg får den samme respekten sosialt som en gutt, men jeg kan med tungt hjerte si at det er ingen land i verden som gir alle damer og jenter denne respekten. Ingen land i verden kan ennå si at de oppnådd kjønnslikeverdighet.

Inger (11)

Aftenposten Junior