To stygge ord fikk dommeren til å fortelle at han er homofil

Fotballdommer Tom Harald Hagen.(Foto: Karen Gjetrang )

Fotballdommer Tom Harald Hagen er den første i norsk elitefotball som har fortalt at han er homofil. Det har han ikke angret på.

Nylig dømte Tom Harald Hagen en fotballkamp der Kristiansund-spissen Flamur Kastrati ropte «jævla soper» til treneren på Vålerenga.

Soper er et stygt ord å si om homofile. Dagen etter fortalte Hagen i avisen at han selv er homofil.

– Hvorfor ville du fortelle at du er homofil?

– Jeg fikk en del spørsmål om hvorfor jeg ikke reagerte på kommentaren fra Kastrati, men jeg hørte ikke at han sa det. Selvfølgelig ville jeg reagert! Da tenkte jeg at det er greit å si at jeg er homofil selv, forteller Hagen til Junior-journalist Filip.

– Hadde jeg hørt kommentaren, ville Kastrati fått rødt kort, sier Tom Harald Hagen til Junior-journalist Filip.(Foto: Karen Gjetrang )

Å skille seg ut

I Norge er mange kjente mennesker åpne om legningen sin, for eksempel politikere, skuespillere og artister. Men i herrefotballen er det ingen spillere på toppnivå som har fortalt at de er homofile.

– Hvorfor er det sånn?

– Det kan handle om en machokultur. Det er mye snakk om damer og sånt i garderoben, ting som på en måte har vært forventet av gutter. Jeg tror det kan være vanskelig å skille seg ut og si: «Hallo, jeg ikke interessert i de damene dere snakker om!» Da er det lettere å holde det for seg selv, sier Hagen.

– Har du angret på at du sa at du er homofil?

Tom Harald Hagen [Karen Gjetrang] sier: – Nei, jeg har ikke angret på at jeg sa jeg er homofil. Jeg ser betydningen det har for andre idrettsutøvere og fotballspillere. Og foreldre som har barn som er homofile, som takker for at jeg har gjort det.

– Hva er den fineste tilbakemeldingen du har fått?

– Det er fra yngre folk som føler på usikkerhet rundt sin egen legning, og setter pris på at noen går foran og kan fortelle om det. Kanskje de føler seg tryggere og selv kan fortelle om det.

Hagen sier at han også har fått noen slemme meldinger, men at han velger ikke å tenke på dem.

– Hva tenker du om at «homo» blir brukt som et banneord?

– Jeg kan skjønne at i kampens hete, eller i skolegården, så kan man slenge ut noe uten at man mener noe stygt med det. Men hvis det er noen som er homofil og usikker på seg selv i klassen eller på laget, så kan de bli såret.

– Hva kan barn som spiller fotball, gjøre for at ingen skal være redd for å være seg selv?

– Tenke at alle skal få være med og ta vare på hverandre, enten det er noen som har en annen hudfarge eller legning. Og være forsiktig med hva man kaller hverandre, sier Hagen.

Visste du?

Det er ikke lov å si stygge og krenkende ting til andre under fotballkamp, for eksempel om legning eller hudfarge. Da får man rødt kort.

Flamur Kastrati ble utestengt i fire kamper, fordi han ropte «jævla soper» til Vif-treneren. Kastrati har sagt at han ikke visste hva soper betyr.

JUNIOR-JOURNALISTEN: Filip (10) fra Oslo har spilt fotball før, men nå driver han med turn. Favorittlagene hans er Vålerenga, Tottenham og Manchester United. (Foto: Karen Gjetrang )

Tom Harald Hagen

Alder: 42.

Fotballdommer i Eliteserien.

Tom Harald Hagen har dømt fotballkamper siden han var 16 år.

– Jeg syntes det var gøy å spille fotball, men jeg var ikke så flink. Noen tipset om at jeg kunne prøve å dømme, og så syntes jeg det var veldig morsomt, sier han.

– Hva er gøy med å være dommer?

– Jeg har fått dømme både i Norge og utlandet. Du får se mange fine steder og bli kjent med nye folk. Du får også testet deg som person, for det er et stort ansvar å lede en kamp.

– Hva er det kuleste du har opplevd som dommer?

– Da jeg fikk dømme i Champions League for første gang. Det var en kamp i Milan, og Zlatan spilte – det var gøy!

– Hva skal til for å bli dommer på toppnivå?

– Du må først og fremst synes det er moro. Så må du dømme godt og få gode karakterer på kampene. Og så må du holde deg i god form og kunne fotballreglene, selvfølgelig.

Tom Harald Hagen synes det var stort å få dømme en kamp hvor Zlatan Ibrahimović spilte. (Foto: NTB )

Visste du?

Tom Harald Hagen har dømt over 350 eliteseriekamper og 7 Champions League-kamper.