Barn får lov til å kjøre fortere med båt

Erland har nylig fått lov til å kjøre båten selv. Lillesøster Emelie liker å sitte på.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen )

Endelig får Erland kjøre båt alene, og han kan kjøre fort. Nylig kom en ny regel for barn som kjører båt.

Erland har ventet og ventet denne sommeren. Han har en egen jolle (en liten båt), men han har ikke fått lov til å kjøre den alene.

– Foreldrene mine var redd for at hvis jeg kjørte for fort, kunne jeg blitt stoppet av politiet og få bot, sier Erland.

Det var nemlig en regel at barn ikke fikk lov til å kjøre fortere enn 10 knop. Men 1. juli ble denne grensen fjernet. Det betyr at barn under 16 år kan kjøre så fort de vil på åpen sjø så lenge motoren ikke har mer enn 10 hestekrefter.

Erland har ventet lenge på å få kjøre båten selv.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen )

Mer fart uten voksne

De siste ukene har Erland endelig kunnet farte rundt på sjøen ved Sætre, der han bor, med lillesøster Emelie som passasjer.

– Det er gøyere å kjøre alene. Du får mer fart. Med voksne om bord går det treigere, sier Erland.

Det hender han kjører så fort den lille båten klarer. Moren hans tror den kommer opp i 20–22 knop.

– Det er veldig gøy, men det går litt fort noen ganger. Men når jeg sier at han skal bremse, så gjør han det, sier lillesøster Emelie. Hun skal få lov til å kjøre selv når hun fyller 11 år.

– Det er ganske mange flere som kjører utpå vannet som er på min alder nå, sier Erland etter at den nye regelen kom.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen )

Krav fra foreldrene

Søsknene er godt vant til å være i båt. Hver sommer tilbringer de på sjøen med foreldrene. Erland begynte å trene på å kjøre båt selv da han var seks år gammel.

Men før han fikk lov til å kjøre jollen alene i sommer, satt foreldrene en rekke krav om ting han måtte:

• Alltid ha på redningsvest
  • Kunne legge til ved en brygge
  • Vite hva han skal gjøre om motoren stopper. Blant annet ha med årer så han kan ro i land.
  • Alltid koble til dødmannsknappen. Det er en knapp som stopper motoren hvis du faller uti, så båten ikke kjører fra deg.

– Du bør vite hva styrbord og babord er, hvordan du bruker gassen, og hvordan du setter båten i revers. Og passe på så du ikke kjører på andre båter, råder Erland.

Det er viktig å være trygg på hvordan du styrer båten, mener Erland. Han har øvd i mange år sammen med foreldrene sine.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen )

Setter større krav til barn

Tidligere har mange barn opplevd å bli stoppet av politiet for å kjøre for fort med båt. Det var vanskelig for barn å holde regelen på 10 knop, mener Eigil Andersen i Redningsselskapet.

– Det er fint at den regelen forsvinner. Men det setter et ekstra krav til barna som kjører båten, og til foreldrene. De må sette barna godt inn i reglene på sjøen, sier han.

Det skjer få ulykker med barn i båt. Barn er som regel flinke til å kjøre båt og følge reglene om sikkerhet, mener Andersen.

Hva er det viktig å tenke på når man kjører båt?

Eigil Andersen (Foto: privat) sier: Å kjøre båt er veldig morsomt. Men akkurat som når man leker, er det lett å glemme reglene innimellom. Selv om det ikke lenger er forbudt å kjøre fortere enn 10 knop, må man huske på at noen steder er det ikke lov. For eksempel nær land.

Dette bør du også kunne:

• Lære deg vikeplikt-reglene. Altså at du må vike (stoppe) for båter som kommer fra styrbord (høyre) side og alltid for seilbåter.
  • Vise tydelig til andre båter hvor du skal
  • Alltid ha på vest og koblet til dødmannsknapp
  • Hvis du får problemer i båten, kan du ringe Redningsselskapet på nummer 02016
Kari Mette Hole