Marcus og Martinus: – Vi har verdens beste jobb

Tvillingene Marcus og Martinus, to unge menn med brunt hår og brune øyne og hettegenser, står rygg mot rygg ute på en gårdsplass.

Marcus og Martinus sikter høyt. Målet er å slå gjennom internasjonalt.(Foto: Lisa Arfwidson )

Lørdag 11. mai skal de norske tvillingene delta for Sverige i Eurovision. Det har de fått kritikk for.

Marcus Gunnarsen (22) og Martinus Gunnarsen (22) står i en bakgård i Stockholm da en skoleklasse går forbi. Og barna får raskt øye på stjernene:

– Se, der er Marcus og Martinus, hvisker de og dytter hverandre i siden.

– Vi elsker sangen deres! roper de.

Brødrene vinker og smiler tilbake. De synes fortsatt det er gøy med fans – selv om de har vært kjendiser halve livet.

Før MGPjr-finalen for 12 år siden(Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB )

Hvorfor ikke Norge?

Tvillingene slo gjennom i Norge da de vant MGPjr i 2012. Etter det har de gitt ut flere albumer, turnert og fått mange fans. For to år siden vant de Maskorama i Sverige, og i år ble de virkelig kjent i nabolandet vårt: De vant årets Melodifestivalen med låten «Unforgettable».

Nå skal de delta i Eurovision i Malmö i Sverige.

Hvorfor konkurrerer dere for Sverige og ikke for Norge?

– Vi har fått en del kritikk og spørsmål om det. Plateselskapet vårt ligger her i Sverige. Vi har jobbet mye med svenske kolleger og følte at vi ville gi noe tilbake, sier Martinus.

Slik så det ut da tvillingene fremførte låten «Unforgettable» for svenskene.(Foto: Claudio Bresciani, TT/NTB )

– Hjemme kan vi slappe av

Før Melodifestivalen var det lange dager med mye øving.

– Det er selvsagt kjempegøy at mange tror på oss, men det gir også et visst press. Det tok en stund å ta inn over seg at vi faktisk vant, sier Marcus.

Før Eurovision må de jobbe og øve mye. Men de rekker også en tur hjem til Trofors i Nordland.

– Selvfølgelig kommer vi til å finpusse sangen, men vi vil også slappe av. Hjemme i Trofors kan vi slappe helt av og være sammen med familien, hunden vår, fotballaget og barndomsvenner, sier Martinus.

I 2016 var det så mange som ville høre dem spille i Stockholm at dørene måtte stenges tre timer før konsertstart.(Foto: Izabelle Nordfjell, TT/NTB )

Tvillingene Marcus og Martinus, to unge menn med brunt hår og brune øyne, sitter i en sofa mens den ene holer armen rundt skulderen til den andre.

– Det er absolutt noe av det største som har skjedd i vår karriere, sier Marcus.(Foto: Lisa Arfwidson )

Beholder klærne

Brødrene er litt hemmelighetsfulle om hvilke endringer som er gjort før lørdagens opptreden i Eurovision. Men klærne vil trolig være de samme.

– Vi elsker sceneantrekkene og har selv vært med på å designe. Inspirasjonen er en blanding mellom Michael Jackson og K-pop, sier Martinus.

Hva ville dere gjort hvis dere ikke var artister?

– Jeg har egentlig aldri tenkt på det, vi har verdens beste jobb. Ville nok vært fotballproff da, svarer Marcus, og Martinus nikker.

– Ja, drive med fotball, helt klart. I andre rekke hadde jeg ønsket å bli fysioterapeut, sier Martinus.

– Og jeg historielærer, legger Marcus til.

Men de har ingen planer om å bytte karriere. På sikt er målet å slå gjennom internasjonalt, og de er allerede godt på vei.

Til våren slipper de ny musikk, og til høsten skal de ut på turné i Europa.

Eurovision

• En musikk-konkurranse mellom mange land
  • Hvert land deltar med hver sin sang
  • Den som vinner, arrangerer finalen neste år