Disse elevene har i snitt over 300 klesplagg hver

Med undertøy, yttertøy, ulltøy og sportsklær ble det mye å telle for 7.-klassingene. (Foto: Siri Øverland Eriksen )

Å lage klær forurenser mer enn fly. Nå vil noen politikere at tøyet skal bli dyrere.

Det er de voksne som må kjøpe mindre, mener Mathilde (12). Hun synes det er dumt at voksne kjøper nye plagg selv når de ikke trenger det. De vokser jo ikke ut av klærne sine, slik barn gjør.

Forskere har funnet ut at hver person i Norge har i snitt 359 plagg i skapet.

Milla (12) synes ikke klærne trenger å være nye for å være fine. Den hvite genseren har hun arvet av en venninne.

Mange T-skjorter

Vi spurte Mathilde og de andre 7.-klassingene på Bragernes skole i Drammen om å telle klærne sine.

I 7A var gjennomsnittet 370 plagg. I 7B var det 277 plagg – men da hadde ikke klassen telt med sko.

– Jeg har masse klær jeg ikke bruker, sier Ruwayda (12).

– Jeg ble overrasket over hvor mange t-skjorter jeg hadde. Nå skal jeg prøve å bruke klærne litt mer, sier Milica (12).

Dårlig for klimaet

Hvert år lages det 80 milliarder klesplagg i verden. Å lage klær forurenser mer enn både flytrafikk og shipping til sammen.

Vi i Norge bruker mer klær enn mange andre land, ifølge forskeren Ingun Grimstad Klepp.

– Det er både fordi vi er rikere og fordi vi har flere sesonger og trenger ulike typer klær, forklarer hun.

Bragernes skole har en egen Fretex-kasse der elevene kan gi bort klær som ikke passer lenger. (Foto: Siri Øverland Eriksen )

Dyrere klær

Nå vil noen miljøorganisasjoner og politikere gjøre det dyrere å kjøpe nye klær. Samtidig vil de gjøre det billigere å reparere gamle klær.

Trym (12) synes det er en god idé.

– Men man må passe på så ikke klær blir for dyre for dem med dårlig råd. Kanskje man kunne hatt en kvote, foreslår han.

Magnus (12) og Nicholas (12) er ikke helt enige.

– Hvorfor skal man betale enda mer for allerede dyre klær? spør Nicholas.

– Jeg synes ikke klærne bør bli dyrere. Det er viktigere at man kjøper klær i god kvalitet som varer lenger, sier Magnus.

Vil kjøpe mer brukt

At kvalitet er viktig, er alle på trinnet enige om. Dessuten synes 7.-klassingene at vi burde bli flinkere til å bytte og arve klær av hverandre.

– Så lenge klærne er behagelige og ikke har hull, er det ikke så farlig om de er brukt, mener Linnea (12).

Så mye vann trenger man for å lage:

1. 1En T-skjorte: ca. 2700 liter vann.
  2. 2En olabukse: ca. 7000 liter vann.

Ifølge forskere kjøper nordmenn mellom 13 og 16 kilo nytt tøy hvert år.

Undervisningsopplegg

Finn svaret i teksten

1. 1Omtrent hvor mange klesplagg lages det årlig i verden?
  2. 2Hvorfor bruker nordmenn mer klær enn folk i mange andre land?
  3. 3Hvor mange kilo nytt tøy kjøper nordmenn hvert år?

Diskusjonsoppgave

Del klassen i to.

1. 1Den ene delen av klassen skal prøve å komme på gode grunner til at klær burde koste mer.
  2. 2Den andre delen av klassen skal finne gode grunner til at klær ikke burde koste mer.

Til slutt presenterer dere grunnene for hverandre.

Hanne Christiansen