– Nivået er blitt utrolig mye høyere

Tonje Pedersen tok NM-gull i streetskating for jenter i 2021. (Foto: Ina Marie Sigurdsen, Aftenposten )

I tre år har Tonje Pedersen vært den eneste jenta på det norske skatelandslaget.

Da Tonje Pedersen gikk på ungdomsskolen, startet hun og flere andre i klassen å skate.

– I starten lånte jeg brett av kompisene mine, men fikk etter hvert mitt eget, sier Tonje Pedersen til Aftenposten.

Én dag dro hun og en venninne til en skatehall i Larvik, fordi det var planlagt jenteskate. Men det kom ingen andre jenter. Instruktørene som var der hjalp de to venninnene i gang.

Tøffere konkurranse

Siden den gang har flere jenter begynt med sporten. Konkurransen er med det også blitt tøffere, mener hun.

Tonje Pedersen (Foto: Ina Marie Sigurdsen, Aftenposten) sier: – Nivået bare stiger og stiger. På guttesiden også, men kanskje spesielt hos jentene. Det har kommet en bølge med nye jenteskatere, og nivået er blitt utrolig mye høyere enn det var for bare noen få år siden.

Skatelandslaget

Som eneste jente på landslaget påpeker hun at det selvfølgelig ville vært kult å se flere jenter i troppen.

– Jeg syntes bare det så sykt kult ut, egentlig. Jeg følte jeg fikk det bra til, og å lære nye triks var skikkelig gøy, forteller hun.

Tonje Pedersen har skatet siden hun var 12 år. Her deltar Pedersen i en X Games-finale. (Foto: Fredrik Hagen )

Norgesmester flere ganger

Pedersen er i år blitt norgesmester i streetskating for jenter – for tiende år på rad.

– Målet mitt er egentlig å fortsette å skate og ha det gøy. Så lenge jeg har det gøy på brettet, kommer jeg til å fortsette med det, sier Pedersen til NRK, bare noen minutter etter årets NM-gull var sikret.

Hun drømmer om å kunne leve av sporten.

Momiji Nishya (13) og Aori Nishimura (19) fra Japan og Rayssa Leal (13) fra Brasil er alle klare for OL i Tokyo.(Foto: Alessandra Tarantino, AP, NTB )

En idrett man kan satse på

I år er skateboarding med i OL for første gang. Ingen av de norske skaterne på landslaget er aktuelle for OL, men Pedersen håper en dag å se nordmenn kjempe i toppen.

– Det blir sinnssykt kult å se skating i OL. Jeg tror de som drar dit for første gang, allerede er vant med presset fra andre store konkurranser, sier Pedersen.

Bare en hobby

Hun tror at mange tenker at skating bare er en hobby. Derfor håper hun at OL viser flere at det er mulig å satse på sporten.

Til andre jenter som vil satse på skating, har hun kun én ting å si:

– Go for it! Hvis man starter tidlig, er det bra. Det er bare å komme seg ut, skate og ha det gøy.

I Norge var skating forbudt i 11 år (mellom 1978 og 1989).

Tonje Pedersen

• Alder: 26 år.
  • Fra: Larvik.
  • Idrett: Skating.
  • Pedersen har vunnet NM-gull flere ganger og vært med i flere store konkurranser, som X Games.
Ragnhild Telise Kristoffersen