Slange på rømmen dukket opp på skole

Her lå slangen bak veggen. (Foto: Privat )

Da de to kompisene syklet rundt i skolegården, så de plutselig noe rart: en knalloransje slange!

Steffen (14) og Niklas Thorsen (15) trodde ikke sine egne øyne da de så en slange i skolegården. (Foto: Privat )

– Kompisen min sa plutselig: «Det er en slange her», sier Steffen til Aftenposten Junior på telefon.

Han forteller om da de to nylig fant en slange i skolegården på Halbrend skole i Sunnfjord.

Guttene bestemte seg for å sende en snap til moren til Steffen. Ikke lenge etter var hun på plass i skolegården.

Hverken politiet eller kommunen var helt sikre på hva de skulle gjøre med slangen. Så fikk de en idé.

– Jeg ringte til Dyrebeskyttelsen, sier Hilde Lauritsen.

«Pass på slangen. Ikke drep den», var beskjeden derfra. Mens de satt å fulgte med på slangen, forsvant den opp i veggen.

Slangen ble lagt i denne boksen. (Foto: Privat )

På rømmen

Etter å ha ventet en stund kom endelig hjelpen. Men for å få tak i slangen måtte de skru ned en plate fra veggen.

– Det var veldig spesielt, slangen så sliten ut når de tok den ut, sier Steffen.

Til slutt ble slangen lagt i en boks.

Dagen etter fikk de vite at slangen hadde rømt hjemmefra.

Firda og VG har også skrevet om saken.

Margrethe Lindebø Skeie