Har levende pinner som klassedyr

Johanne, Julia, Milla og Tuva sørget for at klassen deres har fått to pinnedyr. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Midt i klasserommet til disse 6.-klassingene bor det to langbente kryp.

– Når den går, så gynger den opp og ned så det ser ut som den danser, forteller Julia.

På armen hennes danser pinnedyret Dumbo Pinne. Han bor midt i klasserommet på Berg skole ved Larvik sammen med pinnevennen Dumbo Junior.

– Læreren vår syntes først det var litt ekkelt, for hun var redd for at de skulle hoppe rundt som gresshopper. Men det gjør de ikke, de kan bare gå, sier Johanne.

Pinnedyrene bor i en plastboks som står midt i klasserommet. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Spesielt klassedyr

Det begynte med at Julia, Johanne, Milla og Tuva hadde et naturfagsprosjekt. De skulle finne ut hvor lang tid det tar før et pinnedyr er ferdig utvokst.

– Og nå har vi det som klassedyr, sier Johanne.

Dette må de gjøre:

• Spraye vann på veggene i kassen daglig, slik at luften blir fuktigere
  • Gi dem salatblader og urter å spise
  • Rense buret og bytte sagflisen av og til

Pinnedyrene spiser blader og urter. Jentene pleier å gi dem salat, sitronmelisse og ripsblader.(Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Kan man kose med pinnedyr?

– Du kan egentlig bare holde dem. De liker ikke så godt å bli tatt på. Hvis du klapper dem, kan de brekke ryggen. De er veldig skjøre, sier Julia.

– Men hvis de mister et ben, kan det vokse ut igjen, forteller Johanna.

Kloner seg selv

Elevene har lært flere kule ting om pinnedyr.

– I naturen bruker de det som kamuflasje at de ser ut som pinner, så de ikke skal bli spist av andre dyr, forteller Julia.

Pinnedyrene sover ofte om dagen og er våkne om natten, forteller jentene. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

En annen ting som er spesielt, er at pinnedyr kloner seg selv! Hun-pinner trenger ikke en han-pinne for å lage barn.

Det overrasket dem også hvor ofte pinnene skifter skall.

– De bytter skall så de skal få bedre plass til å vokse. Og de kan spise skallet sitt! Det er masse god næring i skallet, så det er bra for dem å spise det, sier Johanne.

Morsomme kryp

I sommer skal jentene bytte på å passe på pinnedyrene. Og så håper de å ha dem i klasserommet neste år også.

– Jeg synes de er veldig søte og morsomme, sier Johanne.

Jentene synes pinnedyr er bra å ha som kjæledyr. – De ser kule ut, men de er litt ekle å holde, sier Tuva. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Fakta om pinnedyr

• Det lever ingen ville pinnedyr i Norge, men det finnes rundt 1500 forskjellige typer pinnedyr i verden.
  • Den minste er under 2 cm, og den største er over 30 cm lang.
  • De fleste er brune eller grønne.
  • De fleste pinnedyrene i Norge kommer fra India eller Vietnam.

Kilder: snl, dyreliv.no

Kari Mette Hole