– Før gikk vi rundt med klump i magen

En gutt med lyst hår og hvit t-skjorte og en jente med lyst hår og blå genser sitter midt mellom en rekke parkerte sykler.

Sindre, Emilie og flere andre på skolen deres har opplevd å få syklene tuklet med. (Foto: Olav Olsen )

Emilie og Sindre var redde for å ta med syklene på skolen. Men så fant rektor på noe lurt.

Da Emilie og Sindre nylig kom på skolen, så de at rektor gjorde noe på alle syklene i skolegården. Han festet på strips slik at det ikke går an å løsne eller ta av hjulet på syklene.

– Det gir en trygghet. Før vi fikk stripsene, måtte jeg sjekke hver dag om forhjulet mitt var løst, sier Sindre.

Skolen har hatt flere tilfeller hvor sykler på skolen er blitt tuklet med.

Alle syklene på skolen til Sindre og Emilie har fått festet på en hvit strips.(Foto: Olav Olsen, Aftenposten )

Hjulet falt av

Én gang hadde noen tatt av setet og gjort noe med bremsene på sykkelen til Sindre. Emilie har også opplevd at bremsene plutselig ikke funket på vei hjem fra skolen.

De synes det er dumt at noen tukler med sykler, fordi man kan skade seg alvorlig.

Emilie (Foto: Olav Olsen) sier: Broren min mistet forhjulet. Noen hadde løsnet det. Det falt av mens han syklet, og han falt fremover.

Det gikk heldigvis bra med broren. Men de har hørt om andre som er blitt skadet, fordi noen har løsnet på sykkelhjulene deres.

Enkelt og raskt grep

Tor Ivar Meling Skilbred er rektor på Kongerød skole i Skien der Emilie og Sindre går. Han mener stripsene er en enkel og rask ting man kan gjøre som kan forhindre ulykker.

Tor Ivar Meling Skilbred, rektor (Foto: Olav Olsen) sier: Elevene må følge med på stripsen. Er stripsen borte, må du sjekke om hjulet sitter på, for da kan det være noen som har vært og tuklet med sykkelen.

Rektoren håper også stripsene gjør at færre gidder å tukle med sykler. Det gjør det nemlig vanskeligere, fordi du trenger kniv eller annet redskap for å få av stripsen.

Nærbilde av den sorte klaffen på sykkelhjulet, som man bruker til å løsne hjulet, festet til ramma med en hvit strips.

På mange sykler er det enkelt å løsne av hjulet. Men når man setter på en strips, blir det vanskeligere. (Foto: Olav Olsen, Aftenposten )

Er blitt bedre

Både Sindre og Emilie har tidligere vært redde for å ta med sykkelen på skolen i tilfelle noe skulle skje med den.

De synes det er veldig bra at skolen har festet strips på alle syklene.

Sindre (Foto: Olav Olsen) sier: Før gikk vi rundt med klump i magen, for vi fryktet at sykkelen var blitt ødelagt i løpet av skoledagen.
En jente i blå genser som sykler på en sort sykkel foran en gutt i hvit t-skjorte på rød sykkel.

Sindre og Emilie tror de som tukler med sykler, gjør det for å tøffe seg. – Blant ungdommer er det mange som tenker at du får respekt ved å gjøre ting som er skadelig for andre, mener Sindre. (Foto: Olav Olsen, Aftenposten )

En farlig trend

Det er bra at skolen har tatt grep for å hindre at sykler blir tuklet med, mener Rune Fimreite. Han jobber i Politiets nettpatrulje.

Rune Fimreite (Foto: Politiets nettpatrulje Vest) sier: Dette er farlig og har ført til store skader på dem som blir utsatt for det. Det har vært hodeskader og innleggelser på sykehus. Farlige trender som dette er ikke greit.

Tukling med sykler fikk mye oppmerksomhet på våren i fjor. Det ble også lagt ut videoer av det på Tiktok. Men det skjer mindre av det nå enn i fjor, mener Fimreite.

Dette bør du gjøre hvis sykkelen din blir tuklet med:

• Si fra til foreldrene dine eller en voksen på skolen
  • Du kan også kontakte politiets nettpatrulje på Tiktok, Snapchat, Facebook og Instagram

Dette kan skje hvis du tukler med andres sykkel:

• Den som eier sykkelen, kan bli alvorlig skadet
  • Du kan bli kalt inn til politiet sammen med foreldrene dine
  • Hvis sykkelen blir skadet, kan det hende foreldrene dine må betale for det

Salget av sykler i Norge har økt mye etter at koronapandemien startet.

Kilde: abcnyheter

Kari Mette Hole