Hvorfor blir folk sinte på gamle Disney-filmer?

Et bilde fra tegnefilmen om Peter Pan, hvor Peter i grønne klær og rødt hår står foran en stor høvding som står med armene i kors og ser streng ut og en jente med en fjær i håret som også har armene i kors.

«Peter Pan» er en av filmene som får kjeft for å være rasistisk. (Foto: Rights Managed/Mary Evans Picture/NTB )

Har du sett at noen gamle Disney-filmer starter med en advarsel? «Peter Pan», «Aristokattene» og flere andre filmer får kritikk for å være rasistiske.

Prinsesser, prinser, dyr og skurker. I snart 100 år har Disney laget filmer for barn om dem.

Men de siste årene har flere gamle Disney-filmer fått en del kjeft. Blant annet for å være rasistiske og ha dårlig kvinnesyn.

– Det er fordi vi er blitt mer bevisst på måter det ikke er greit å fremstille og snakke om andre mennesker på, sier Gry Rustad.

Hun er forsker og ekspert på film.

Ikke greit i dag

Flere av de kjente Disney-filmene er laget for lenge siden. Den gangen reagerte gjerne ikke folk på ting som vi ikke synes er greit i dag.

Men nå mener mange at for eksempel:

• Filmen om Peter Pan viser urbefolkning på en måte som dummer dem ut.
  • «Aristokattene» viser asiatiske karakterer på en rasistisk og tullete måte.

Det betyr ikke at Disney er slemme, mener Rustad.

Gry Rustad (Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten) sier: Men tidene forandrer seg. Det viktigste er å snakke om hva som er greit og ikke når vi skal se disse filmene.

Kommer med advarsel

Disney har tatt selvkritikk for at noen av filmene inneholder rasisme. Derfor har de nå lagt på en advarsel når man skal se noen av de gamle filmene på Disney+.

Den sier at:

«Dette programmet inneholder uakseptabel behandling av mennesker eller kulturer.»

Dette var galt før, og det er galt nå, skriver Disney videre.

Denne advarselen kommer opp helt i starten når du skal se på enkelte Disney-filmer. (Foto: Skjermdump fra Disney+ )

Kan være sårende

Det er bra at Disney viser advarselen, mener Rustad. Særlig fordi barn som har en hudfarge eller tilhører en kultur som blir tullet med, kan bli lei seg.

– Jeg tror ikke folk blir rasister av å se disse filmene. Men det er fint å snakke om at noen finner dem sårende, eller at dette ikke er helt greit å gjøre lenger, sier hun.

Dette er noen av filmene som får kritikk:

Et bilde fra tegnefilmen Aristokattene, hvor to katter med hatt og solbriller lener seg over en kasse og stirrer på en brun katt med blå spisse øyne som holder en mus i røde klær i henda.

Mange mener karakteren til katten til høyre tuller med asiater på en dum måte.(Foto: Walt Disney Co./Courtesy Everett Collection/NTB )

«Aristokattene»: Katten Shun Gon kritiseres for å være en rasistisk stereotypi av en asiatisk person. Blant annet fordi den har skrå, smale øye, tuller med hvordan asiater snakker, og den spiller piano med spisepinner.

Et bilde fra tegnefilmen Snehvit, hvor en prins med rød kappe kysser en jente i blå kjole som ligger og sover.

Snehvit har ikke sagt at det er greit at prinsen kysser henne. (Foto: Rights Managed/Mary Evans Picture/NTB )

«Snehvit»: Snehvit blir reddet av at en prins kommer og kysser henne. Filmen får kritikk fordi hun er bevisstløs og ikke har gitt prinsen tillatelse til å kysse henne.

Et bilde fra tegnefilmen Jungelboken, hvor en oransje apekatt med lange armer ligger i en stenstol og løfter en liten gutt opp etter den røde trusa.

Kong Louie i Jungelboken får kritikk for å være en rasistisk karikatur av afroamerikanere. (Foto: Rights Managed / Mary Evans Picture/NTB )

«Jungelboken»: Kong Louie i filmen er en lat, jazz-syngende ape med dårlig språkferdigheter. Mange mener det er en rasistisk karikatur av afroamerikanere.

Mange mener at «Peter Pan»-filmen viser urbefolkning på en rasistisk og dum måte.(Foto: Rights Managed/Mary Evans Picture/NTB )

«Peter Pan»: Filmen får kritikk for at den fremstiller amerikansk urbefolkning som dumme. I filmen blir urbefolkningen kalt «redskins», som regnes som støtende. Peter og de fortapte guttene danser også med hodeplagg på seg som Disney selv har sagt at er å håne urbefolkningens kultur.

Kilder: BBC, NRK, The Verge

Disney+ har fjernet tilgangen til noen filmer for barn under syv år, fordi de har rasistisk innhold.

«Snøhvit og de syv dvergene» var den første langfilmen Disney lagde. Den kom i 1937.

Kari Mette Hole