Muligens verdens morsomste jobb

Bilde av en mann med caps og bakgrunnen er lego i forskjellige farger.

Cerim Manovi har en veldig spennende jobb.(Foto: Privat )

Cerim Manovi er designer i Lego. Hvordan er egentlig det?

– Det er en fantastisk jobb. Selvfølgelig er det noen dager med vanskelige oppgaver og frister, men det er alltid glede. Ni av ti dager er «awesome»!

Det sier Cerim Manovi. Og jobben hans er ... å finne opp lego!

Sjokoladefabrikk

Han jobber på Lego-kontoret i Danmark. Men det er ikke et kjedelig voksen-kontor! Det er mange byggebord der, og alle som jobber der, har hauger med brikker i tillegg har de et stort lager hvor de kan hente det de vil. Dermed kan du alltid høre lyden av noen som bygger med lego.

Cerim Manovi (Foto: Privat) En mann med caps på en blå bakgrunn. sier: Jeg har to gutter på syv år, og de elsker å være med meg på jobb. For dem er det som Charlie og sjokoladefabrikken å komme hit.

Glitrende øyne

Manovi har blant annet jobbet med Ninjago-lego tidligere. Nå har han jobbet med en ny serie: Lego DreamZzz. Den er inspirert av barns drømmer. Over 30.000 barn har fått teste hvordan det fungerer.

– Det morsomste med jobben er å få se reaksjonen til barn når vi tester noe vi har laget. Barn er ærlige og forteller det de mener. Vi blir ofte overrasket, sier Manovi.

Han synes det er gøy når øynene til barna glitrer og de nesten ikke klarer å la være å ta på eller snakke om en ny modell de får se.

– Og så liker jeg at legoen gjør at barna får noe sammen. Vi tar vanligvis inn grupper med fem–seks barn som ikke kjenner hverandre fra før. Men ofte ser vi at de snakker sammen som om de har kjent hverandre i årevis, fordi de har lekt sammen. Da tenker jeg: OK, nå har jeg virkelig laget noe bra!

To barn holder et lego-skip som er satt sammen med en hai, dragevinger og motor

Cerim Manovi synes det er vanskelig å velge favoritt. Men dette haiskipet eller ...(Foto: LEGO )

To barn leker med en lego-minibuss som også ser ut som en skilpadde med palme og kaktus på ryggen

... denne skilpaddebussen er favorittene hans, fordi de er kule og morsomme.(Foto: LEGO )

For alle

Han er opptatt av at lego ikke skal være en jente- eller guttegreie.

– Alle barn leker på litt forskjellig måte. Vi ser at det er et spektrum hva barna liker.

Noen tror at bare jenter vil leke med dukker eller bare gutter ha konflikt, men slik er det ikke når de tester lego.

– Vi vil lage noe som barn kan leke sammen med på tvers av kjønn og alder.

Hvis noen som leser dette, vil bli lego-designer, hva kan de gjøre?

– Det er mange måter. Men det viktigste er å ta vare på kreativiteten, fantasien og gleden. Hvis du synes noe er gøy, blir du flink til det.

Kristin Storrusten