Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Dyr og forelskelse

Hei!

Jeg lurer på om dyr skjønner hva slags kjønn de er? I så fall, kan dyr forelske seg i samme kjønn sånn som mennesker?

Hilsen Oline (12)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Tre delfiner som svømmer på rekke hopper opp av knallblå sjø.
Fysiker

Andreas Wahl

Andreas er fysiker. Han kan masse om naturvitenskap. Han er også i Guinness' rekordbok, sammen med Aftenposten Junior.

Hei!

Takk for et spennende spørsmål, Oline. Blant dyr finner vi helt andre måter å ha kjønn på enn det vi mennesker har. Men pattedyrene ligner en del på oss.

Det er vanskelig å si om dyr skjønner hvilket kjønn de er. Men de fleste dyr skjønner hvilket kjønn de trenger for å lage barn.

Mange måter å være sammen på

Dyr forelsker seg ikke på samme måte som mennesker, men det finnes mange eksempler på dyr som blir tiltrukket av flere kjønn eller av sitt eget kjønn. De mest kjente dyrene er dvergsjimpanser, løver, delfiner og spekkhuggere.

Selv om to kjønn er det vanligste, finnes det mange andre måter å løse kjønn på i naturen. Og mange måter å være sammen på.

Hilsen Andreas

Andreas Wahl