– Jeg vil prøve å ta godt vare på språket vårt

Leah Nicole (11) og Tia Christel (9) bor i Kautokeino.(Foto: Privat )

Disse søstrene har fulgt med på sametingsvalget. Det er spesielt én sak de synes er viktig.

Leah Nicole og Tia Christel bor i Kautokeino. De to snakker bare samisk med venner og på skolen. Det synes begge er viktig.

Tia Christel sier: Det er viktig at man får lære seg samisk på skolen.

Storesøster Leah Nicole er enig. Hun vil blant annet gjerne at det skal være mer samisk i filmer, spill og lignende.

– Det er ganske lite nå. Og det er viktig at det er det, sånn at samene skal få lære språket sitt, sier hun.

Hun er opptatt av at det samiske språket ikke skal forsvinne.

– Jeg vil prøve å ta godt vare på språket vårt. At vi ikke må snakke andre språk hver dag, synes jeg er den viktigste saken, sier Leah Nicole.

Storfilmen «Frost 2» ble også laget med samisk tale. Leah Nicole og Tia Christel vil gjerne se enda mer på samisk.(Foto: Disney )

Sindre Trygsland