Skal sove i et halvt år

Nærbilde av en stor bjørn med runde ører og mørkebrun pels, som står mellom to slags fjellknauser i skogen.

Når bjørnen har lagt på seg og fått et stort fettlager i løpet av høsten, behøver den ikke å spise eller gå på do før til våren. (Foto: Sondre Eriksen, Hensema Photograpy )

Nå går bjørnene i Norge snart i hi for vinteren.

Når høsten kommer og det blir kaldt, går bjørnene i hi. Der blir de liggende i nesten et halvt år.

For binnene (hunnbjørner) som skal føde barn, er det viktig med et skikkelig og trygt hi. På nyåret skal mange av dem føde bjørnunger.

For hannbjørner er det ikke like viktig med hi. De kan bare legge seg under en fururot og la seg snø inn.

To store, brune bjørner leker i grønt gress.

Disse to bjørneungene leker med hverandre. (Foto: Sdenek )

Spiser mye mat

Før bjørnene går i hi, spiser de mye mat. De trenger nemlig mye fett å tære på. Hannbjørner spiser ti ganger så mye mat som en voksen mann.

– På ett år kan de spise ett tonn maur, og på en dag kan de spise 90 liter blåbær, sier Kees Oscar Ekeli.

Han er biolog og jobber i Bjørneparken i Flå.

En slags haug av barnåler, kvist og mose stikker opp dra bakken mellom store grantrær, og under haugen er det en hull som går ned i bakken.

Slik kan et bjørnehi se ut. Om vinteren blir de ofte dekket av snø. (Foto: Shutterstock )

«Vintersøvn»

Bjørner har noe som kalles vintersøvn. Inne i hiet senkes kroppstemperaturen til bjørnen til rundt 30 grader, mens hjerterytmen reduseres til rundt 10 slag i minuttet.

– Bjørnen kan våkne litt, strekke seg og snu seg, sier Ekeli.

Sover også på sommeren

Når våren kommer og bjørnen våkner, har den gått ned i vekt. Faktisk mister den rundt en tredjedel av kroppsvekten sin.

Derfor bruker den mesteparten av sommeren til å lete etter mat – opptil hele 20 timer i døgnet. Kanskje det er derfor det heter sulten som en bjørn.

Nærbilde av en bjørn med brun pels og runde ører som står rett opp, som sitter rolig i mørkt vann og kikker på fotografen.

I Norge bor det omtrent 150 ville brunbjørner. De fleste bor i nord, nær grensen til Sverige, Finland og Russland. (Foto: Joe K. Partyka, Bjørneparken )

En bjørn løper 65 kilometer i timen. Verdensrekorden på 100 meter for menn er cirka 44 kilometer i timen.

Kilder: Norges Skogeierforbund og Videnskab.dk

Lena Sveen