Noen rev ned regnbueflaggene på skolen. Da fikk elevene en lur idé.

Det var godt humør da elever ved Bøler skole feiret Pride. Men de brukte også tid på å si ifra om hva de synes om temaet. – Alle kan elske hvem de vil, ropte de.(Foto: Morten Uglum )

Elever ved Bøler skole gikk stolte i Pride-tog rundt skolen. Men bare noen dager tidligere opplevde de at noen ville ødelegge.

Da elever på Bøler skole nylig gikk i Pride-tog, ropte de ut:

• Man kan like det man vil!
  • Man kan være den man er!
  • Å elske er en menneskerett!

1. til 4. trinn hadde kledd seg i fargerike klær, og mange hadde plakater.

Pride er en stor feiring av at alle kan være den de er, og elske hvem de vil. Det handler også om at alle homofile og LHBT-personer skal få like rettigheter som andre.

– Jeg synes det er viktig at vi feirer Pride og viser støtte, sier fjerdeklassingen Leon.

Freya og Leon synes ikke noe om at noen stjal Pride-flagg fra skolen deres. De var med i toget og synes det er veldig viktig å støtte denne saken.(Foto: Morten Uglum )

– Vær den du er

De har lært mye om Pride på skolen.

– Pride er at du kan være den du er, og at du kan forelske deg i alle du vil være sammen med. Jenter og jenter kan være sammen, gutter og gutter kan være sammen, sier Freya.

– Det handler om at du kan være forelsket i samme kjønn som du er selv, at du kan ta på deg klærne du vil ha på. Du trenger ikke bry deg så mye om kjønn, men heller bry deg mer om hva du selv synes, sier Leon.

Bøler skole viste sin støtte til Pride. Elevene i 1. til 4. klasse hadde kledd seg i fargerike klær og hadde plakater med budskap på.(Foto: Morten Uglum )

Noen stjal Pride-flagg

Men det er ikke alle som synes Pride bør feires. I mange land er det ulovlig å like noen av samme kjønn.

På Bøler skole opplevde de at noen fjernet flaggene de hengte opp. Det skjedde flere ganger.

– Jeg synes det var ganske frekt å fjerne flaggene, sier Freya.

– De viser at de ikke bryr seg om andres meninger, og at de ikke bryr seg om rettighetene til mennesker, mener Leon.

Malte stort flagg

Til slutt var det noen som fikk en god idé.

Elever i 10.-klasse valgte å male et stort Pride-flagg på asfalten. Det kunne ingen fjerne.

Dette Pride-flagget malte elever ved Bøler skole på asfalten. Det er det ingen som kan fjerne. Her danser noen elever oppå flagget.(Foto: Morten Uglum )

– Det er veldig bra at vi viser at vi ikke gir oss. Da gir på en måte de som stjeler flaggene, seg til slutt. De gidder ikke mer å fortsette med det de gjør, sier Leon.

Elevene på Bøler skole hadde en klar beskjed: Man skal få lov til å elske den man vil.(Foto: Morten Uglum )

En fest og en protest

– Pride er både en fest og en protest. Det handler om å feire rettigheter vi har fått, og samtidig protestere mot de begrensningene som fortsatt er i manges liv, sier Alexander Gjestvang.

Han er leder i organisasjonen Fri. Ordet Pride er engelsk og betyr stolthet.

Inge Alexander Gjestvang (Foto: FRI) sier: Det handler om stolthet. Du skal være stolt over hvem du er, og hvem du forelsker deg i.

Hvorfor er Pride så viktig?

– Vi ser at det fortsatt både i Norge og verden kan være vanskelig å være den du er, og elske den du vil. Folk opplever både trusler og vold. Mange blir diskriminert og møter store utfordringer i sine liv, sier han.

Skal lede historisk sending

Silje Nordnes skal være programleder når NRK for første gang skal ha direktesending fra Pride.

– Det blir både fest og moro, men også litt alvor og fokus på urettferdighet som fortsatt foregår rundt omkring i verden og i Norge, sier Nordnes.

Silje Nordnes skal være programleder sammen med Benjamin Silseth.(Foto: Espen Solli / TV 2 / NTB )

Tidligere har hun vært programleder for Maskorama.

– Jeg elsker Pride! Jeg pleier å bruke disse dagene til å samle venner til feiring. Det blir ikke mulig å samle så mange i år, men det er masse som skjer både digitalt og fysisk.

Nordnes synes det er utrolig flott å høre om elevene på Bøler skole.

– Det varmer i hjertet og gjør meg optimistisk med tanke på fremtiden, sier hun.

Pride

• Pride startet i USA i 1969.
  • Å elske noen av samme kjønn er fortsatt ulovlig i 69 land i verden.
  • Pride feires i juni.
  • Pridefestivalen i Oslo i 2019 hadde i løpet av ti dager over 450.000 besøkende.
  • I fjor og i år blir det ikke like mange som feirer i tog. Det er på grunn av koronapandemien.

Kilder: Amnesty, Wikipedia, Store Norske Leksikon

Under åpningen av årets Oslo Pride ble hoppbakken i Holmenkollen lyst opp i regnbuens farger.Kilde: NTB

Sindre Trygsland