Politiet gamet med barn

To menn og en kvinne i lyseblå politiuniformer sitter foran PC-skjermer og trykker på tastaturene.

I høstferien kunne du game mot politiet på flere forskjellige spill. (Foto: Marita Nilsen/Kripos )

Barn spilte mot politiet i Fortnite, League of Legends og Minecraft.

Politiet var også på Discord, så barn og unge kunne chatte med dem og stille spørsmål.

Politiet spilte for å være et sted hvor de kunne treffe barn og unge. Og for å lære mer om spill, forklarer politioverbetjent Lone Strand i Kripos.

– De som ville spille med oss, måtte legge oss til som venn. Det er ikke sånn at politiet bare plutselig dukker opp i spill, sier hun.

Vi ser armen til en politibetjent i uniform som sitter foran en PC-skjerm som viser spillfigurer.

Politiet sier de lærte mye om gaming og fikk mange gode tips fra barna de spilte med. (Foto: Marita Nilsen/Kripos )

I løpet av de to ukene snakket flere tusen barn med politiet. De stilte spørsmål om gaming, men også om ting som regler for elsparkesykkel, narkotika og hvordan det er å være politi.

– Vi har truffet så mange flotte barn og ungdommer som er så flinke til å spille, og som har reddet oss gang på gang, sier Strand.

Politiet forteller at de har tenkt å spille mer med barn.

Kari Mette Hole