Vi blir trolig over ti milliarder mennesker på Jorden

Tokyo i Japan er verdens mest folkerike by. Der bor det cirka 38 millioner mennesker. Hver dag passerer mange av dem denne kjente fotovergangen i bydelen Shibuya. (Foto: Kyodo, REUTERS/NTB )

Det blir bare flere og flere mennesker i verden. Men hvor bor det flest – og færrest?

I dag bor det 8 milliarder mennesker på Jorden. FN tror det vil være nesten to milliarder flere mennesker på kloden om rundt 30 år. Da vil det altså være 9,7 milliarder. Det er nesten fire ganger så mange som for 70 år siden. Men hvor lenge vil det fortsette å bli flere mennesker på Jorden?

Flere ting vil avgjøre dette. Blant annet hvor lenge vi lever, og hvor mange barn som blir født, forklarer Øystein Kravdal. Han er professor på Universitetet i Oslo.

– I en del områder i verden fødes det allerede færre barn enn det som skal til for å beholde innbyggertallet eller bli flere, sier han.

India er verdens mest folkerike land.(Foto: Rajesh Kumar Singh, TT NYHETSBYRÅN )

Men selv om befolkningen skal stige mer, vokser den ikke like fort som før.

– Veksten i verden var på sitt høyeste for omtrent 50 år siden, sier Kravdal.

I Afrika blir det født mange barn. Det er kontinentet der det øker mest i befolkning.(Foto: Jerome Delay, AP )

India 260 ganger så stort som Norge

I Norge bor det cirka 5,4 millioner mennesker. Sammenlignet med de landene som har mange mennesker, er vi veldig få. India har omtrent 260 ganger så mange innbyggere som Norge.

Vi er mange mennesker i Norge, men veldig få sammenlignet med de største landene.(Foto: Morten Uglum, Aftenposten )

India har flest mennesker:

Ingen land har flere innbyggere enn India. Nylig passerte landet Kina i antall mennesker.

Grunnen er at befolkningen i India øker raskere enn Kina.

Begge landene ligger i Asia. Verdensdelen har over 60 prosent av verdens innbyggere.

Den mest folkerike byen i Kina er Shanghai.(Foto: Aly Song, REUTERS/NTB )

Dette landet har færrest innbyggere:

Vatikanstaten ligger midt i Roma i Italia. Landet er kjent for kirker og er hjemmet til paven. Men det er ikke mange som bor der. Vatikanstaten hadde bare 801 innbyggere i fjor.

Paven er en av få som bor i Vatikanstaten, men landet har veldig mange turister.(Foto: Yara Nardi, REUTERS/NTB )

Her bor de tettest:

Monaco ligger helt sør i Frankrike. Der bor det 26.374 mennesker pr. kvadratkilometer. Det samme tallet i Norge er 15. Det betyr at de bor veldig tett i Monaco.

I Monaco bor mange mennesker på liten plass. Landet er kjent som et populært feriested og også for Formel 1-løpet som er der hvert år. Monaco Grand Prix ble nylig avholdt.(Foto: Luca Bruno, AP/NTB )

Her er det størst plass pr. innbygger:

I Mongolia bor det bare 2 mennesker pr. kvadratkilometer. Det betyr at de har veldig mye plass pr. person. Mongolia er verdens 17. største land.

I Mongolia har de stor plass med mange åpne sletter der dyr kan være.(Foto: Rentsendorj Bazarsukh, REUTERS/NTB )

Afrika øker mest:

Ingen steder vokser befolkningen raskere enn i Afrika. Det anslås at frem til 2050 vil over halvparten av økningen av mennesker i verden skje i Afrika. Det er fordi Afrika har så mange unge mennesker, som igjen vil få barn, skriver FN.

– Afrika sør for Sahara er den regionen som har størst vekst, forklarer Kravdal.

I Europa synker derimot befolkningen mest. Det skyldes at det i lang tid er blitt født færre barn i mange europeiske land.

Nigeria har over 200 millioner innbyggere. Bare seks land i verden har flere. Her fra storbyen Lagos.(Foto: Sunday Alamba/AP )

USA – verdens tredje største:

Bak India og Kina på listen over mest folkerike land, er USA. I fjor bodde det cirka 331 millioner mennesker der. Det er ventet at tallet vil fortsette å stige, og at det i 2050 vil være nesten 380 millioner mennesker der.

USA er verdens tredje mest folkerike land. Her fra kjente Times Square i New York.(Foto: Jeenah Moon, REUTERS/NTB )

Sør-Amerika:

Brasil er det mest folkerike landet i Sør-Amerika. De har 212 millioner innbyggere – noe som er sjette mest i verden. Colombia med sine 50 millioner mennesker er nummer to.

Brasil er kjent for sine flotte strender.(Foto: Fotoarenam SIPAPRE, AP/NTB )

Oseania:

Denne verdensdelen har mange små øyer med få folk. Det største landet er Australia, med cirka 25 millioner innbyggere. Totalt bor det rundt 38 millioner mennesker i Oseania. Det gjør verdensdelen til verdens nest minste.

Nauru er et av verdens minste land med sine drøyt 10.000 mennesker.(Foto: TT NYHETSBYRÅN/NTB )

Den minste verdensdelen:

Antarktis er full av is og er veldig stort, men nesten ingen mennesker bor der. Bare drøyt 1000 mennesker holder til der, noe som gjør det til verdens soleklart minst folkerike kontinent.

Det bor nesten ingen mennesker i Antarktis.(Foto: CHILEAN ARMY, REUTERS/NTB )

Kilder: FN, NTB, Wikipedia

Verdens mest folkerike land

1. 1India