Spør eksperten

– Jeg blir redd for at foreldrene mine skal skilles

Hei!

Jeg er redd for at foreldrene mine skal skilles. Jeg hører noen ganger at de krangler på kveldene. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Fra jente (12)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Helsesykepleier

Per Arthur Andersen

Er du lei deg, trist, glad eller forelsket? Jeg svarer blant annet på spørsmål om forelskelse, mobbing, seksualitet, kropp og forholdet til foreldrene dine.

Hei, kjære leser

Å høre at foreldre krangler, er ubehagelig for alle barn, og det kan gjøre livet veldig vanskelig.

Stort ansvar

Men det er også normalt at foreldre krangler litt. De har et stort ansvar, og noen ganger er det uenigheter som må løses. Sånn er det for oss alle, både barn og voksne. Men blir det mye krangling og kanskje høylytt krangling, er det naturlig at vi kan bli skremt.

Prøver å finne en løsning

Det at du blir redd for at de kanskje skal skilles, kan jeg også godt skjønne. Men kranglingen kan også være et tegn på at det ikke vil skje. De prøver å finne løsninger gjennom kranglingen.

Lov å si ifra

Men når foreldres liv påvirker barna, er det også lov å si ifra. Du kan fortelle foreldrene dine at du blir redd når de krangler. Da vil de kanskje fortelle deg at det er normalt med litt krangling. Men det foreldrene dine blir klar over, er hvordan de påvirker deg og eventuelle søsken.

Blir skremt

Si det litt som det er, at kranglingen deres skremmer deg. Og at du er redd for at de skal skilles. Så vil du forhåpentlig bli trygget på at det ikke vil skje.

Flere muligheter

Om du ikke tørr å si det til foreldrene dine, så kan du snakke med helsesykepleier på skolen eller en annen voksen som du stoler på. Så kan du øve deg litt med dem på hvordan du skal si det til foreldrene dine.

Det er viktig at du vet at selv om foreldrene dine krangler, så er du ikke alene om å forstå eller håndtere det.

Hilsen Helsebror

Per Arthur Andersen