Konkurrerer om turisme i verdensrommet

Et lilla belte farger skinner på en mørkeblå stjernehimmel som er vårt solsystem: Melkeveien.

Vil det snart bli mulig å hoppe på en tur ut i rommet? Ja, ifølge noen.(Foto: Shutterstock )

Flere milliardærer bygger sine egne raketter og reiser til rommet. Men hva vil de egentlig der oppe? Møt tre rikinger som konkurrerer om verdensrommet.

Elon Musk

En smilende, dresskledd Elon Musk løfter hånden i en hilsen.

Elon Musk eier selskapet SpaceX. (Foto: Matt Rourke, AP/NTB )

• Kjent som: Verdens tredje rikeste. Er mannen bak den elektriske bilen Tesla. Er opptatt av bærekraft og miljøvennlig energi.
  • Hva gjør han? Driver romfartsselskapet SpaceX. Selskapet har skutt opp flere satellitter og testraketter uten mennesker i. Flere av dem har eksplodert.
  • Har han vært i verdensrommet? Nei, ikke ennå. Men har holdt av en billett til Virgin Galactics rakettfly.
  • Hva vil han? Musk prøver å gjøre det mulig for mennesker å bo på Mars i tilfelle Jorden blir ubeboelig i fremtiden. Han skal også bygge et romfartøy som kan lande på Månen.

Richard Branson

Richard Branson, ikledd en blå romdrakt, viser ok-tegnet med begge hendene etter å ha landet på Jorden igjen, etter sin tur til verdensrommet.

Richard Branson (i midten) eier selskapet Virgin Galactic.(Foto: Brendan McDermid, Reuters/NTB )

• Kjent for: Å være en rik forretningsmann. Startet blant annet et flyselskap gjennom firmaet Virgin Group. Er også en reality-kjendis.
  • Hva gjør han? Driver romfartsselskapet Virgin Galactic.
  • Har han vært i verdensrommet? Ja. Han ble verdens første person som reiste til verdensrommet med sitt eget passasjer-rakettfly 11. juli i år.
  • Hva vil han? Ønsker å selge reiser til verdensrommet til privatpersoner.

Richard Branson reiste til verdensrommet i sommer. Her er han vektløs inne i rakettflyet sitt. (Foto: Virgin Galactic, Reuters/NTB )

Jeff Bezos

Jeff Bezos, i blå romdrakt og cowboy-hatt, forteller publikum om opplevelsen etter å ha vært i verdensrommet.

Jeff Bezos (til høyre) eier selskapet Blue Origin. Han reiste til verdensrommet med sin egen rakett i juli. (Foto: Tony Gutierrez, AP/NTB )

• Kjent for: Å være verdens nest rikeste mann. Eier nettbutikken Amazon.
  • Hva gjør han? Driver romfartsselskapet Blue Origin.
  • Har han vært i verdensrommet? Ja, Bezos reiste en kjapp tur til verdensrommet ni dager etter at Branson gjorde det.
  • Hva vil han? Ønsker å starte med turisme til verdensrommet.

Hva driver de egentlig med?

Mange har allerede kjøpt seg billetter til Richard Bransons fremtidige romferder. Men prisen er høy: Det koster rundt fire millioner kroner, og selve turen varer bare noen minutter.

Mens Jeff Bezos og Richard Branson konkurrerer om turistene, driver Elon Musk med noe litt annet. Selskapet hans samarbeider med Nasa, og målet er at mennesker én dag skal kunne bo på Mars.

Det de tre rikingene har til felles, er at de er interessert i teknologi og romfart og er eventyrlystne, mener Arvid Bertheau Johannessen. Han er fagsjef ved Norsk romsenter.

Ferietur til rommet

At det blir vanlig med kjappe romreiser, eller helgeturer til Mars, har han ikke særlig tro på. Men han tror de tre milliardærene bidrar til at det kan bli mange kule jobber i fremtiden.

Arvid Bertheau Johannessen (Foto: Stig Jarnes) Portrett av Arvid Bertheau Johannessen, fagsjefen ved romsenteret. sier: Mulighetene er for dem som er i Aftenposten Junior-alder nå. Det er så mye spennende som skjer, og det har aldri vært så store muligheter som nå til å jobbe med ting som har med verdensrommet å gjøre.

Skole på Månen

Andre har større tro på at man snart kan dra ferie til rommet.

Anne Mette Sannes (Foto: Privat) Portrett av vitenskapsformidleren Anne Mette Sannes. sier: Jeg er helt sikker på at vanlige folk kan reise til Månen og Mars om bare ti år.

Hun har laget flere dokumentarfilmer om verdensrommet.

– Hvis man først lager en base på Månen eller Mars, så går ting veldig fort. I fremtiden tror jeg det vil være mulig å gå på skolen på Månen eller Mars, mener Sannes.

Litt romfartshistorie

Det hele startet for nesten 70 år siden.

• 1955: USA og Russland var i konflikt og prøvde å vise hverandre muskler ved å bli den første nasjonen til å nå verdensrommet.
  • 1961: Russeren Yuri Gagarin ble det første mennesket i verdensrommet, med romskipet Sputnik 1. Turen varte i rett under 2 timer.
  • 1961: Bare noen uker senere ble amerikaneren Alan Shepard historiens andre menneske i verdensrommet.
  • 1969: USA ble første land til å sende mennesker til Månen.
  • 1998: Den internasjonale romstasjonen (ISS) ble bygget.
  • 2021: En privatperson reiste til verdensrommet med egen rakett for første gang.
En illustrert romrakett i hvitt og blått står på et månelandskap med mørk himmel bak, mens Jorden skimtes langt unna.

Dette er romskipet SpaceX skal bygge for Nasa og sende mennesker til Månen med. Både Elon Musk og Jeff Bezos kjempet om å få denne jobben, men Musk gikk av med seieren.(Foto: SpaceX, Nasa/NTB )

Richard Branson har laget en konkurranse der du kan vinne to seter på en av de første Virgin-flyvningene til verdensrommet!

Kilder: Forbes, Wikipedia, Nasa, Earthsky.org

Sindre Trygsland,