Fire ting du bør vite om konflikten mellom Russland og Ukraina

Tre personer, et barn foran i midten, står med våpen laget av tre i armene.

Mange i Ukraina øvde på å forsvare seg i tilfelle det skulle bli krig, til og med noen barn. Men de brukte våpen av tre.(Foto: Gleb Garanich, Reuters/NTB )

Før Russland invaderte Ukraina, hadde landene mange møter. Så hvorfor ble det krig? Hva var de egentlig uenige om?

I flere måneder sendte Russland soldater mot grensen til nabolandet Ukraina. Mange politikere og eksperter trodde at det kunne bli krig, og 24. februar fikk de rett.

I starten av februar svarte Per Kristian Aale på spørsmål om hva konflikten mellom de to landene dreier seg om. Aale er journalist i Aftenposten og har bodd mange år i Russland. Han har også tidligere jobbet i en russisk avis.

1. Hvorfor startet denne konflikten?

– Den startet egentlig for 18 år siden (i 2004). Da var det en revolusjon i Ukraina som endte med at Ukraina ikke lenger var like mye på lag med Russland. Det likte Russland dårlig, sier Aale.

Ukraina var en del av Russland i flere hundre år. I 1991 ble Ukraina et eget land.

2. Hva er det egentlig Russland vil?

– Russland ønsker at Ukraina skal være deres bestevenn, og at Ukraina skal gjøre litt som Russland vil. Og at USA og mange land i Europa skal holde seg unna Ukraina.

To menn sitter på hver sin side av et veldig langt bord.

MØTTES I MOSKVA: Russlands president Vladimir Putin møtte Frankrikes president Emmanuel Macron i starten av februar, for å snakke om konflikten med Ukraina. Da var det fremdeles håp om at partene skulle bli enige.(Foto: Sputnik, Kremlin Pool/AP/NTB )

Tok en halvøy

3. Har det vært urolig før dette?

– Ja, Russland tok en del av Ukraina som heter Krim-halvøya, for åtte år siden.

– Det har også lenge vært en krig i Ukraina. Den har vart i åtte år nå. Den er mellom ukrainere som støtter Russland, og Ukraina. Russland har hjulpet den siden som støtter dem, med våpen og soldater, forklarer Aale.

4. Hva er det USA og mange av de andre landene i Europa vil?

– USA sier at Ukraina selv må få velge hvem de vil samarbeide med. Russland mener imidlertid at USA prøver å få kontroll over Ukraina. Et flertall av ukrainerne ønsker at landet skal bli et demokratisk land, slik som Norge, sier Aale.

En mann i militæruniform går nede i en grop.

Mange soldater i Ukraina sto klare for et russisk angrep. (Foto: Vadim Ghirda, AP/NTB )

Noen viktige hendelser

1991: Sovjetunionen blir oppløst. Russland og Ukraina var en del av Sovjetunionen.

2004: Det blir demonstrasjoner i Ukraina etter at det skal ha blitt jukset i et valg. Det blir nytt valg med ny vinner.

2014: Nye store demonstrasjoner i Ukraina gjør at landet får ny president. Like etter tar Russland Krim-halvøya fra Ukraina. Det starter også en krig øst i Ukraina.

2021: Russland sender mange soldater til grensen. Ukraina forbereder seg på angrep.

2022: Russland starter en militær operasjon og sender mange soldater inn i Ukraina. 24. februar sier Nato at invasjonen er en krig mot Ukraina.

Russland

• Hovedstad: Moskva
  • Innbyggere: Cirka 144 millioner
  • Verdens største land

Ukraina

• Hovedstad: Kyiv
  • Innbyggere: Cirka 44 millioner
  • Det nest største landet i Europa.

Russland ligger i to verdensdeler: både Europa og Asia.

Sindre Trygsland