Ble oppdaget på ungdomsklubben

En gutt i mørk boblejakke står foran en boligblokk og lager tegnet to og fem med fingrene.

Rapperen Rambow lager ofte tegnet fem-to med hendene. Det betyr «1052», som er postkoden til Furuset, der han vokste opp. (Foto: Paal Audestad, Aftenposten )

Simon Tedros Negash var en bråkmaker som plaget alle. Nå er han et av landets største nye rap-talenter.

Inne på ungdomsklubben på Furuset i Oslo spilles låten «Bentley» fra en høyttaler. «Det er han!» sier en liten gutt og peker på Simon ved bordtennisbordet.

Rambow, som rapperen kaller seg, er blitt kjent langt utenfor Furuset i år: Nylig spilte han på musikkprisen P3 Gull på NRK. Før det vant han «Årets urørt», som er en kåring av årets beste nye artister i Norge.

Simon var bare seks år da han begynte å rappe.

– Det var skummelt første gangen jeg var i musikkstudio. Jeg var veldig sjenert, for jeg så bare eldre gutter der. Men jeg gjorde min greie, og de likte det, forteller han.

En gutt står bak et bordtennisbord med en rød rekkert i hånda og ser konsentrert ut.

Simon er ofte på ungdomsklubben på Furuset. Det har han vært helt siden han var liten. (Foto: Paal Audestad, Aftenposten )

Hørte skudd

Simon rapper mye om livet på Furuset, der han vokste opp. Han mener det er det beste stedet på jord. Men det var ikke «bare-bare» heller, forteller han.

– Politiet kommer hit ofte, det skjer ting nesten hele tiden. En natt ble en person skutt utenfor blokken vår, sier han.

Da var Simon bare et barn.

– Jeg og broren min løp ut. Vi trodde det var kinaputter og ville leke. Så løp mamma ut skrikende og dro oss inn igjen.

En gutt i mørk boblejakke lener seg inntil et vindu så man ser speilbildet bak ham og han ser alvorlig ut.

Det skjedde mye som ikke var så bra da Simon vokste opp. Men Furuset har mange gode sider, mener han. (Foto: Paal Audestad, Aftenposten )

Måtte flytte

En stund etter dette flyttet familien til Jessheim, en halvtime unna. Men Simon drar fortsatt til Furuset hver dag. Det er noe helt unikt her, mener han.

– Du kan stole på alle her, alle er venner med alle. Om du er skoleflink eller ikke, har et handicap eller ikke, så tar vi godt vare på deg, sier han.

En gutt i mørk boblejakke står foran en boligblogg med et stort smil og holder to fingre opp med den ene hånden.

I denne blokken vokste Simon opp. Vennene bodde vegg i vegg, og de kastet sten på vinduet til hverandre når de skulle snike seg ut om kvelden. (Foto: Paal Audestad, Aftenposten )

Var «versting»

Simon har alltid hatt mye energi. Han mener selv han var «den verste på Furuset».

– De eldre gutta pleide å løpe etter meg. Jeg plaget folk hele tiden. Vi pleide kaste snøballer og egg på hus, forteller han og ler.

Han hang mye på ungdomsklubben. Der drev han blant annet med breakdancing. En som jobbet der mente Simon hadde talent og tok ham med i musikkstudio. All energien til Simon viste seg å passe perfekt til å rappe.

– Han så jeg hadde rytme. Tydeligvis var jeg en av dem som hadde noe i meg som jeg kunne få ut, sier han.

En mann med boblejakke og caps smiler og holder armen rundt skulderen på en gutt som smiler inne i et slags danserom med speil.

Simon kaller Eskinder Roth for onkel. Det er han som oppdaget at Simon hadde talent for rapping. (Foto: Paal Audestad, Aftenposten )

Simon mener det er kjempeviktig at barn og unge har tilbud om fritidsklubb.

– Det har betydd så mye for meg. Om han ikke hadde hentet meg til studio, ville det ikke vært noen Rambow.

Rambows råd til barn som vil rappe

• Bare gjør det! Ikke vær redd for hva folk vil si.
  • Mange fritidsklubber har musikkstudio. Bruk det til å spille inn musikken din.
  • Del låtene på Instagram, Facebook, Tiktok.
En gutt står foran en speilvegg og smiler mens han holder pekefingeren opp på den ene hånden.

Rambow sier ting virkelig begynte å ta av etter at han la ut låten «Bentley» på Instagram og fikk over 100.000 views. (Foto: Paal Audestad )

Simon Tedros Negash

Alder: 18

Yrke: Rapper og skuespiller

• Vant «Årets urørt» på P3 i år. Tidligere har blant annet Girl in red, Cezinando og Arif vunnet denne prisen.
  • Spiller også hovedrollen i NRK Super-serien «Rektors kontor».
  • Låten hans, «Bentley», har nesten 900.000 avspillinger på Spotify.
Kari Mette Hole