Møtte opp for å spille, men basketkurven var borte

Kristian (11), Lucas Sebastian (12), William (12) og Noah August (10) bruker basketballbanen mye.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

I Nittedal har de kranglet i flere år om en basketballbane. Nylig ble kurvene skrudd ned, og barna i nærheten fikk ikke lov til å spille.

Noah, William, Lucas Sebastian og Kristian bruker mye tid på basketballbanen. Men det har ikke vært så lett å spille der den siste tiden. En dag for ikke så lenge siden var kurvene de pleier å spille på, borte.

– Vi fikk litt sjokk. Vi trodde ikke at det skulle skje så fort, forteller William.

William (med ball) og vennene er glad kurvene er tilbake.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Mye krangling

Basketballbanen rett ved der de bor i Nittedal, har nemlig skapt krangel i lang tid. Noen naboer mener det er for mye bråk fra banen, mens barn og unge i området vil ha et sted å spille.

Den siste tiden har det skjedd mye:

• Det ble bestemt av kommuneoverlegen at kurvene skulle tas ned.
  • Over 100 personer demonstrerte for å få den tilbake.
  • Så hadde de som styrer i Nittedal, et stort møte om basketballbanen.

Mange mennesker møtte opp på demonstrasjon. Ifølge lokalavisen Varingen var det over 100 personer der.(Foto: Privat )

I møtet ble det bestemt at kurvene skulle henges opp igjen. Da hadde de vært borte i to uker.

– Det er jeg glad for. Det har vært mer kjedelig uten kurvene. Det har gjort at vi har vært mer inne, sier Lucas Sebastian.

Dette har de klaget på

Mange har engasjert seg i saken. Selv basketballpresidenten i Norge skrev et innlegg om banen. Han mente det var feil å ta ned kurvene.

Banen er også blitt brukt av ungdommer og unge voksne. Klagene på banen har handlet om flere ting:

• Støy fra basketballspilling
  • At det spilles etter klokken 22
  • At det har vært biler på banen
  • Høy musikk fra banen

Kommuneoverlegen i Nittedal har ikke ønsket å gi en kommentar til Aftenposten Junior om hvorfor kurvene ble tatt ned. Men en rapport som er blitt laget om støyet på banen, viser at det kan være helseskadelig for noen av naboene som bor i nærheten.

Det er satt opp skilt med regler for banen.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Kan bli flyttet

Da kommunestyret hadde møtet om basketballbanen, var alle enige om at det beste var at kurvene skulle bli satt opp, og at barn skulle få spille. De mente at barn og unge ikke ble tatt nok hensyn til da kurvene ble tatt ned, forteller fungerende ordfører i Nittedal, Inge Solli.

Kommunen har planer om å finne en løsning for å sørge for at det blir mindre bråk i fremtiden.

– Vi skal også se om det er et annet sted ved skolen der det er bedre å ha bane, og som skaper mindre støy, sier Solli.

Sindre Trygsland