Disse norske spillerne er i noen av verdens største klubber

Fem blide norske landslagsspillere smiler på trening.

Vilde Bøe Risa (fra venstre), Anja Sønstevold, Frida Leonhardsen Maanum, Ingrid Syrstad Engen og Guro Reiten.(Foto: Martin Slottemo Lyngstad )

Som barn trodde de ikke at det var mulig for dem å leve av fotball. Men de siste årene har det skjedd mye i kvinnefotball.

I år har flere av de norske kvinnelige landslagsspillerne fått seg nye klubber. Flere av dem har gått til noen av de beste lagene i verden. På det norske landslaget er det nå spillere i blant annet:

• Barcelona
  • Manchester United
  • Chelsea
  • Arsenal
  • Inter Milan

Dette er ganske nytt. For ti år siden var det ikke så mange av de største klubbene som satset på kvinnefotball. Men det har skjedd en stor forandring: Flere av de største klubbene, både i Norge og i utlandet, bruker mye penger for å bli best i kvinnefotball.

Frida Leonhardsen Maanum (Foto: Martin Slottemo Lyngstad) sier: – Det er ekstremt stor forskjell fra for ti år siden.

Hun spiller for Arsenal, et av de aller beste lagene i Europa.

Frida Leonhardsen Maanum sitter på en benk og gjør seg klar til trening.

Frida Leonhardsen Maanum har merket stor forskjell etter at hun byttet til en av verdens største klubber.(Foto: Martin Slottemo Lyngstad )

Har alt de trenger

– Det har skjedd mye på kort tid. De store klubbene tar ansvar og satser på kvinnelag, sier Inter-spiller Anja Sønstevold.

Å spille i en av de største klubbene i Europa kan være annerledes enn å spille i Norge.

– Alt ligger til rette for å bli best mulig. Det finnes ingenting man ikke har tilgang på. Vi har de beste banene, det beste utstyret, de beste folkene, sier Guro Reiten, som spiller i Chelsea.

Hun sier at klubben blant annet har en trener som lærer dem om søvn.

Fortsatt forskjeller

Da de norske landslagsspillerne var små, trodde de ikke engang at det var mulig å bli profesjonell fotballspiller som jente.

Vilde Bøe Risa (Foto: Martin Slottemo Lyngstad) sier: – Jeg hadde ingen kvinnelige forbilder. Nå kan unge jenter se oss på TV og vite at de kan spille for noen av de største klubbene i verden.

Hun spiller i Manchester United.

Men det er fortsatt lang vei igjen til at kvinner som spiller fotball, har de samme mulighetene som herrene.

– I Norge må man starte fra man er liten med at ting er likt for gutter og jenter. Men det går det fremover. Yngre jenter kan nå drømme om å spille for Rosenborg eller Barcelona. Det er veldig kult, sier Barcelona-spiller Ingrid Syrstad Engen.

Ingrid Syrstad Engen (til høyre) i godt humør under trening med Norge. I bakgrunnen tar noen et bilde.

Ingrid Syrstad Engen (til høyre) håper at landslagsspillerne kan være gode forbilder for barn som vil bli gode i fotball.(Foto: Martin Slottemo Lyngstad )

Norske kvinnelige spillere i utlandet:

• Her er noen av de norske spillerne i store, utenlandske klubber:
  • Frida Leonhardsen Maanum – Arsenal
  • Maren Mjelde – Chelsea
  • Guro Reiten – Chelsea
  • Vilde Bøe Risa – Manchester United
  • Maria Thorisdottir – Manchester United
  • Caroline Graham Hansen – Barcelona
  • Ingvild Syrstad Engen – Barcelona
  • Celin Bizet Ildhusøy – Paris Saint-Germain
  • Ada Stolsmo Hegerberg – Lyon
  • Andrine Stolsmo Hegerberg – Roma
  • Anja Sønstevold – Inter Milan

Derfor satser klubbene på kvinnefotball

NRKs fotballekspert Carl-Erik Torp tror det er flere grunner til at store klubber nå satser på kvinnefotball.

– De gjør det ikke for å være greie. De ser at det er viktig å ha lag både for herrer og kvinner, sier han.

Han sier at klubbene blir interessante for flere mennesker ved å satse også på kvinnefotball. Og mange sponsorer ønsker at klubbene ikke bare er opptatt av herrefotball.

– Det er veldig fint å se at det er flere unge som har kvinnelige fotballspillere som forbilder, som blant andre Caroline Graham Hansen og Ada Hegerberg. Det er et enormt viktig steg. Men jeg håper interessen blir enda større i fremtiden, sier han.

Visste du?

Norges kvinnelandslag i fotball spilte nylig to kamper. De vant 10-0 mot Armenia og 3-0 mot Kosovo.

Sindre Trygsland