Vanlig å få venner i spill

Mats Steen, en gutt med kort lysebrunt hår og grå genser med oransje skrift på, sitter ved et skrivebord der og smiler mens han har ark, blyanter og et tastatur foran seg.

Mats Steen likte å spille fra han var liten.(Foto: Bjørg Engdahl )

Filmen «Ibelin» viser at du kan få mange venner i spill. Og det kan være like bra å ha venner i spill som i virkeligheten, sier forsker.

Kan spill være en måte å få venner på?

Det er temaet i filmen «Ibelin», som kom på kino denne måneden. Filmen handler om Mats Steen, som ble født med en alvorlig muskelsykdom. Som tenåring satt han i rullestol, og det var mye han ikke kunne være med på. Han satt mest foran datamaskinen og gamet.

Foreldrene trodde Mats var ensom. Men da Mats døde 25 år gammel, sendte mennesker fra hele verden meldinger til familien. Han hadde hatt mange venner! Det var bare at han ikke hadde møtt dem fysisk.

For dem var han kjent som Ibelin i spillet World of Warcraft.

Bildet viser en scene fra spillet World of Warcraft der animerte karakterer står i en halvsirkel mens karakteren Ibelin, en høy og muskelløs mann med blondt hår, står i åpningen av halvsirkelen og peker på noen.

Her er Ibelin sammen med andre i World of Warcraft.(Foto: Medieoperatørene/Euforia )

Viktig for barn

Nesten alle barn spiller dataspill, viser en spørreundersøkelse fra Kantar. Og for de fleste er det å være sosial det viktigste. De vil snakke og spille med venner.

– Spill er veldig sosialt for mange barn. Stort sett er spill en bra arena, hvor mange opplever fellesskap med andre som er like gamle.

Det sier Kamilla Knutsen Steinnes, som har forsket på gaming og vennskap.

Foto: Sonja Balci, Oslo Met Nærbilde av en ung dame med blondt hår og blå øyne smiler til kameraet. sier: Å være sosial i spill kan gi like mye som å være sosial i virkeligheten.

Snakker med venner

Det er mange måter å være sosial på i spill, sier Steinnes. Som for eksempel:

• spille med venner i multiplayer-spill
  • snakke med andre i spillchatter
  • delta i online-samfunn, hvor du kan diskutere, organisere eventer og dele erfaringer
  • samarbeide med andre for å oppnå mål eller gjennomføre oppdrag

– Barn bruker spill for å snakke med venner om hverdagslige ting, sånn som lekser, hva de skal spise til middag, og avtale når de skal treffes fysisk. De bruker også spill som en kilde til støtte og oppmuntring, sier Steinnes.

Ida Horpestad, en dame med lyst brunt hår og iført hvit skjorte, og Andreas Hedemann, en mann med rødt hår og skjegg og briller, står ved siden av hverandre og smiler foran et kinolerret.

– Vi pleier å si at Nerdelandslaget er det eneste landslaget der hvor alle er på banen, og hvor ingen sitter på benken, sier Andreas Hedemann.(Foto: Olav Olsen, Aftenposten )

Slik får du venner

For Andreas Hedemann og Ida Horpestad fra Nerdelandslaget har spill vært en måte å være sammen med andre og å få venner på. Nå har de sett filmen «Ibelin».

– Den viser at i spill er det plass til alle, uansett hvem du er, hvor du kommer fra, hvordan du ser ut, legning og bakgrunn, sier Hedemann.

Og hvis du vil få venner i spill, har Horpestad noen tips:

• Si hei
  • Vær snill
  • Spør andre om de vil være med eller se på
  • Vær interessert i det andre får til. Kanskje vil de vise deg noe?

Tre gamere om vennskap

Aslak Maurstad

– Jeg spilte mye World of Warcraft da jeg var liten, så jeg har fått mange venner gjennom gaming! Spill er et av de beste stedene for å få venner.

– Mange voksne kan ha tenkt at det ikke var mulig å få venner i gamingverdenen. Men for oss som liker sosial gaming, er det ingen overraskelse i det hele tatt.

Foto: Olav Olsen, Aftenposten Nærbilde av Aslak Maurstad, en ung mann med kort brunt hår og skjegg, smiler så tenne vises. sier: Selvfølgelig kan du være veldig sosial på rommet ditt uten at verden rundt vet det.

Christopher Robin Omdahl

– Spillene jeg vokste opp med, måtte spilles i samme rom med andre. Det er i motsetning til lillebroren min, som er blitt venn med flere folk online gjennom forskjellige spill.

Foto: Anneli Isaksen Nærbilde av Christopher Robin Omdahl, en ung mann med brunt hår, bart, briller og rosa genser, smiler til kamera. sier: Som voksen har jeg fått flere venner online. Jeg har fått mange gode venner også, og det beste vennskapet er nok med Victor Sotberg og Rob Hofset.

Tonje Gilje

– Jeg spiller ikke så mye online, men likevel har jeg fått mange venner gjennom gaming.

Foto: Haaken Doblaug, NRK Nærbilde av Tonje Gilje, en ung dame med rødt hår, blå øyne og hvit hettegenser med mønster, smiler til kamera. sier: Nesten alle vennene mine i dag er folk jeg enten begynte å spille med eller som jeg allerede kjente, men som er blitt enda bedre venner av meg gjennom gaming.
Ninni Bjørlo Lærum