Rekordmange eiere vil ha hunden sin i «barnehage»

Cecilia A. Bakke driver to hundebarnehager. Det betyr mye kos på jobb!(Foto: Tomm W. Christiansen )

Etter en lang periode med hjemmeskole og hjemmekontor må snart flere hunder være alene hjemme igjen.

Koronapandemien har ført til at mange voksne har hatt hjemmekontor det siste året. Nå skal mange tilbake på kontoret. Det betyr at hundene må være alene hjemme.

Flere eiere merker at hundene deres er redde, bjeffer eller bråker når de er alene.

– Folk merker at hunden deres sliter med å være alene, sier hundepasser Johnny Austad til Aftenposten.

Velger hundebarnehage

For noen er løsningen blitt å ha hunden i hundebarnehage. Der slipper den å være alene, og hunden får lekt med andre firbente.

Men lekene deres må bli igjen hjemme.

– Hundene leker generelt fint med hverandre uten leker, sier Cecilia A. Bakke til Aftenposten.

Hun driver to hundebarnehager.

Hundene får ha med seg matpakke med tørrfor i hundebarnehagen.(Foto: Tomm W. Christiansen )

Hunder er vanedyr

Veterinær Torill Moseng anbefaler eiere å trene hunden sin på å være alene hjemme.

– Å endre vaner skaper uro hos en hund. Derfor må man bruke tid nå på det, sier hun.

Slik trener du hunden på å være alene hjemme:

1. 1Gi hunden en bestemt plass i huset. Der må den ha tilgang på vann.
  2. 2Begynn med å være borte i korte stunder. For eksempel: Gå på badet, og lukk døren. Ta en tur ut med søppelet.
  3. 3Si rolig og bestemt: «kommer snart.» Ikke kos med hunden før du går, da kan den bli utrygg.
  4. 4Ikke gå inn til hunden med én gang dersom den klynker. Vær tålmodig. Tren når du har god tid.
  5. 5I det valpen er stille, kan du gå inn til den. Går du inn mens den lager lyd, kan den tro at du kommer inn bare den bjeffer lenge nok.

Kilde: Cecilia A. Bakke, Hundebarnehagen, Aftenposten

Det lever omtrent 560 000 hunder i Norge. Kilde: SSB