Her er det forbudt å leke Squid Game

To gutter og to jenter balanserer oppå fargerike kuler i skolegården.

Aniket (fra venstre), Kasper, Mina og Martine sier det er veldig mye snakk om Squid Game på skolen deres.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Flere skoler i Norge advarer mot at elevene leker Squid Game. Det er ikke greit å forby barn å leke, mener ekspert.

En spesiell lek er plutselig blitt populær i friminuttene mange steder i Norge. Leken dukket også nylig opp på Rasta skole i Lørenskog.

– Vi skulle bare leke rødt og grønt lys. Men noen sa at vi skulle legge oss ned på bakken i stedet for å gå ut, hvis vi ble tatt, sier Mina.

Klassen hadde det veldig gøy da de lekte det, forteller Mina og de tre vennene vi møter på Rasta.

Men nå har rektor bestemt at det er forbudt å leke Squid Game på skolen.

Tre elever i boblejakke står i en fryst posisjon i skolegården, mens en jente står foran og ser mot dem.

Rødt og grønt lys er en av lekene i serien «Squid Game». Disse elevene får ikke lov til å leke det på skolen mer. (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Voldelig serie

Leken kommer nemlig fra serien Squid Game, som går på Netflix. Den sørkoreanske serien er blitt populær over hele verden. Men den er også voldelig og har aldersgrense 16 år i Norge.

I serien må en gruppe mennesker gjøre forskjellige barneleker, som for eksempel rødt og grønt lys. Men de som går ut, blir drept.

Nå har flere skoler i Norge advart mot at barn leker Squid Game.

De røde draktene som vaktene i «Squid Game» går i, er blitt veldig kjente. (Foto: Netflix, Courtesy Everett Collection/NTB )

Ble forbudt

Kasper (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten) sier: – Det var ikke alle som bare la seg ned da vi lekte det. Noen overdramatiserte og lekte at de ble drept.

Ingen ble skadet av leken på Rasta skole, ifølge elevene vi møter. Så hvorfor ble det egentlig forbudt?

– Vi har andre barneleker der de også leker at de dør, men her latet de som de ble drept og falt døde om, sier rektor Dorthe Rundtom.

En dame med kort hår og briller sitter ved pulten sin på et kontor.

Rektor Dorthe Rundtom sier hun ikke har fått noen negative reaksjoner fra elevene på skolen etter at det ble forbudt å leke Squid Game. (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Rektoren sier det handler om at de vil ha gode holdninger på skolen og heller leke «snille leker». Rødt og grønt lys er fortsatt lov, men det er ikke lov å leke Squid Game og at man blir drept.

– Vi sier at man ikke skal lekesloss heller, for det er en hårfin grense mellom når det er gøy, og når det ikke er gøy lenger, sier Rundtom.

Alltid lekt

Man kan ikke forby barn å leke, mener Maria Øksnes. Hun har forsket mye på barn og lek.

Maria Øksnes (Foto: privat) sier: Å forby lek vil ofte gjøre den mer spennende for de som holder på med den.

Det er gjort forskning som viser at barn alltid har lekt leker der man skyter hverandre eller dør, sier hun.

Øksnes mener det er sunt at barn får styre selv hva de vil leke. Da bruker de fantasien og har det gøy med venner.

– Alle barn som leker, vet at det ikke er virkelighet, sier forskeren.

Hun mener det er viktigere at barn ikke ser på serien.

Burde ikke leke voldelig

Ingen av de fire 6.-klassingene på Rasta har sett Squid Game. De har ikke lyst til det heller.

Hva synes dere om at det er blitt forbudt å leke det?

Mina (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten) sier: – Jeg synes det er bra, for man burde ikke leke noe som er så voldelig på skolen.

«Squid Game»

• Laget i Sør-Korea.
  • Er blitt den mest sette serien på Netflix. Over 100 millioner mennesker har sett den.
  • Serien har 16 års aldersgrense i Norge, fordi den er veldig voldelig. I Sør-Korea er aldersgrensen 19 år.
  • I Norge og flere land advarer skoler om at barn ser serien og leker Squid Game i friminuttene.
Programleder Ragnhild Telise Kristoffersen (Foto: Morten Uglum) sier: Men hvorfor har vi egentlig aldersgrenser på serier som «Squid Game»? Kan ikke vi bare bestemme selv hva vi vil se og ikke? Svaret på det får du i denne rykende ferske episoden av Forklart Junior.

Husker du?

Lytt til podkast-episoden og svar på disse spørsmålene.

1. 1Nevn noe det er aldergrense på i Norge.
  2. 2Hvordan kan en 12-åring se en film med 15-års aldersgrense?
  3. 3Hvorfor er det aldergrenser på film og TV-serier?

Hva mener du?

• Synes du det bør være forbudt å leke Squid Game på skolen? Aftenposten Junior vil gjerne høre din mening. Send oss et leserinnlegg til post@aftenpostenjunior.no. Kanskje kommer akkurat ditt leserinnlegg på trykk i Aftenposten Junior eller Aftenposten Junior skole.
Kari Mette Hole