Her går jenter på hemmelig skole

Bildet viser et slags klasserom med tapetserte vegger, der det henger noen objekter i taket, og mange jenter i hijab sitter på gulvet.

I denne stuen i Afghanistan har en skoleklasse undervisning. Det får de ikke lov til av dem som bestemmer i landet. (Foto: Monica Strømdahl, Aftenposten )

Taliban lar ikke jenter over 12 år gå på skole. Men noen gjør det i skjul.

I en trang leilighet i Afghanistan, sitter rundt 30 jenter på gulvet og lytter til læreren. De er mellom 12 og 18 år og får ikke lov til å gå på skole. Da Taliban tok over makten i landet for rundt 10 måneder siden, stengte de skolene for jenter over 12 år.

– Disse jentene får egentlig ikke lov til å gå på skole nå. Derfor må vi gjemme oss, sier Sadaf, som er en av lærerne.

Flere steder i Afghanistan har kvinner startet hemmelig skole for jenter i hjemmet sitt.

Jenter sitter på benker og rekker opp hånden sin.

Disse jentene har ikke fått gå på skole på ti måneder. Nå er de glade for å få lære igjen.(Foto: Monica Strømdahl, Aftenposten )

Trist ikke å gå på skole

– Jeg har ikke gått på skole hele året. Det har gjort meg så trist, sier Marwa (13).

Siden skolen stengte, har Marwa nesten bare vært hjemme. Hun har prøvd å øve litt på matte og håndarbeid på egen hånd, men det er ikke så enkelt.

Nå har moren hennes gjort leiligheten de bor i, om til et hemmelig klasserom hvor det er undervisning hver dag. Det er Marwa glad for.

– Alle her er veldig glade for å få utdanning, sier hun.

Man ser bakhodet til en jente mens hun skriver i en bok

Jentene ved en hemmelige skole lærer matematikk, språk og håndverk.(Foto: Monica Strømdahl, Aftenposten )

Redd skolen ikke åpner

Taliban har sagt at jenter skal få begynne på skolen igjen, men at de først må ha på plass et opplegg som gjør at det passer med strenge islamske lover (sharia).

I mars åpnet de skolene for tenåringsjenter igjen, men de stengte igjen samme dag.

– Jeg gråt og var veldig skuffet da vi ikke fikk komme tilbake på skolen i mars. Jeg er fortsatt redd for at Taliban aldri vil la oss gå på skole igjen, sier Narges (14).

Hun er én av jentene som nå går på hemmelig skole.

Jente skriver på en tavle foran resten av klassen

Elevene og lærerne på de hemmelige skolene er redd for hva som vil skje hvis Taliban oppdager dem. (Foto: Monica Strømdahl, Aftenposten )

Egne regler for jenter

Taliban får sterk kritikk fra andre land fordi de ikke lar jenter gå på skole.

– Vi skal gjenåpne i nær fremtid, slik vi har lovet. Det tar bare litt tid, sier Talibans utdanningsminister, Noorullah Munir, til Aftenposten.

Han nevner noen ting som må på plass for at jenter kan gå på skole:

• Regler for hvordan jenter må dekke seg til
  • Egne klasserom og transport til skolen for jenter
  • Kun kvinnelige lærere

Navnene på jentene og læreren i saken er endret.

Jentene holder opp en tegning for kameraet.  Tegningen viser en Taliban-soldat som blokkerer inngangen til en skole. På tegningen står det: «Utdanning er vår rettighet.»

Klassen har laget en tegning av en Taliban-soldat som blokkerer inngangen til en skole. På tegningen står det: «Utdanning er vår rettighet.»(Foto: Monica Strømdahl, Aftenposten )

Vanskeligere for kvinner

Taliban har innført flere strenge regler for kvinner i Afghanistan:

• De må dekke seg til med burka når de er ute
  • De blir bedt om ikke å dra på jobb
  • De får ikke reise langt eller ta fly uten følge av en mann
  • Kvinneidrett er forbudt, og flere treningsrom og svømmebassenger er stengt for kvinner

Men Taliban mener likevel menn og kvinner er likestilte i Afghanistan.

Muhammad Sadiq Akif (Foto: Monica Strømdahl, Aftenposten) sier: Vi beskytter kvinner.

Han er talsperson for dem i Taliban som bestemmer hvordan innbyggerne skal oppføre seg. Akif ber Norge og andre land om ikke å blande seg i hvordan Taliban behandler kvinner.

Han mener blant annet at kvinner har bedre rettigheter fordi menn må forsørge dem. Og at menn holder kvinner trygge ved at kvinner ikke får jobbe eller gå på skole sammen med menn.

Taliban

• En gruppe som følger veldig strenge islamske regler.
  • Tok over makten i Afghanistan i august i fjor.
  • Hadde også makten i landet fra 1996 til 2001.

Undervisningsopplegg

Finn svaret i teksten

1. 1Hvem lar ikke Taliban få gå på skole?
  2. 2Hva betyr sharia?
  3. 3Nevn noe av det kvinner i Afghanistan ikke får lov til å gjøre.

Dette bildet er tatt før Taliban stengte skolene for mange jenter.(Foto: Petros Giannakouris, AP/NTB )

Diskuter i klassen

1. 1Hvorfor tror dere jentene i Afghanistan går på hemmelige skoler, selv om det er forbudt?
  2. 2Hva mener dere om at jenter i Afghanistan ikke får gå på skole?

Jenter på en skole i Kabul leker i et friminutt før skolene ble stengt av Taliban.(Foto: Anja Niedringhaus, AP/NTB )

Skap noe

• Hva tror dere hadde skjedd om jenter i Norge ikke lenger fikk gå på skole? Lag en podkast-episode sammen med en læringspartner hvor dere diskuterer dette.
Hanne Christiansen,
Afshin Ismaeli,