Gå til innhold

Langrenn er mindre populært

Færre enn før ser på og går på ski. Hvorfor det?

Langrenn er en av de mest populære sportene i Norge. Vi er kjent for å være gode i det. Men de siste årene har det skjedd noe.

TV-tallene har gått ned. For seks år siden ble verdenscupen i langrenn sett av over 1,1 milliard mennesker. I fjor vinter ble den bare sett av 690 millioner, ifølge tall fra Den internasjonale organisasjonen for ski og snowboard.

Også nordmenn ser mindre på langrenn. Det skriver NRK.

I tillegg går færre på langrenn. Antall aktive medlemmer i Skiforbundet er gått ned fra 167.000 for ni år siden, til 111.000 i fjor. Og det er langrenn som flest forsvinner fra.

Noen lurer på om sporten etter hvert vil forsvinne.

En smilende mann med akkrediteringskort rundt halsen i et vinterlig utendørsmiljø.

Birger Løfaldli(Foto: Terje Pedersen / NTB )

– Mye annet å se på

– Langrenn står fortsatt står sterkt, men utøverne må ta ansvar for å øke interessen.

Det sier Birger Løfaldli, som er sportskommentator i Adresseavisen.

– De må gi av seg selv, stille opp for media og være aktive på sosiale medier for å øke interessen for seg selv og for sporten.

Han sier det er flere grunner til at det er mindre interesse for langrenn nå:

  • Det er så mye annet å se på.
  • Det er færre langrenns-stjerner både i Norge og utlandet.
  • Norge har store stjerner i andre idretter, som trekker publikum og sponsorer.
  • Før gikk langrenn fast på NRK hver helg hele vinteren. Nå vet ikke alle hvor de skal se det.
Smilende mann med kort blondt hår.

Simen Hegstad Krüger.(Foto: Beate Oma Dahle / NTB )

Smilende mann med skiustyr og solbriller smiler til kamera foran et snødekt landskap, i et skjermbilde fra Instagram.

Simen Hegstad Krüger prøver å poste litt oftere på sosiale medier(Foto: Skjermdump Instagram )

– Kan gjøre mer

Langrennsløper Simen Hegstad Krüger (31) opplever at det er stor interesse for langrenn, og at mange følger med.

– Men jeg merker at det er tøff konkurranse om oppmerksomheten til publikum. Sportsinteresserte har mye å velge mellom nå, sier Krüger.

Han tror utøverne kan gjøre mer for å nå ut.

– Vi må nok gå litt i oss selv for å holde oss interessante. Jeg har et mål om å poste oftere på sosiale medier. Jeg har også vært inne på tanken om å gå inn på Tiktok, der det er flere yngre.

Ung langrennsløper i konkurranse med startnummer 5.

Hedda drømmer om å bli like god som Therese Johaug.(Foto: Charlotte Wiggen )

Barn i skidress og hjelm står på ski på snødekt bakke med skistaver, solrik vinterdag.

Runa drømmer ikke om å bli proff, hun vil bare leke og ha det gøy på ski.(Foto: Privat )

To smilende barn i blå og gule sportsuniformer holder pokaler.

Hedda og Runa har drevet med langrenn siden de var 2–3 år gamle.(Foto: Privat )

– Artigere å gå selv

To barn som elsker å gå på langrenn, er søstrene Hedda (10) og Runa (7) fra Alta.

– Det beste med langrenn er å renne ned bakkene og snørekjøre med hundene våre! sier Hedda.

– Det morsomste er å hoppe, snørekjøre, leke og ha det gøy på ski, sier Runa.

De trener to ganger i uken. I tillegg går de på ski på skolen og i helgene. Ingen av dem er så veldig opptatt av å se langrenn på TV.

– Jeg pleier ikke å se så mye langrenn på TV, sier Runa.

– Jeg synes det er artigere å gå selv enn å se på. Noen ganger er det litt kjedelig når det tar lang tid. Men rett før mål er det gøy å se, sier Hedda.

Kilder: NRK, Aftenposten, Skiforbundet

Skrevet av:
Tuva Hilton
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette