Slik blir skolestart

I klasserommet må man ikke alltid holde én meters avstand lenger. Selv om det er anbefalt å gjøre det hvis man kan.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Når skolene starter igjen, kan de aller fleste ha en nesten normal skoledag. – Det er gøy å være tilbake, sier Michael (8).

De som går på Aks ved Ammerud skole i Oslo, har allerede fått en smakebit på hvordan skoleåret kan bli.

Filip (8) (foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten) sier: Nå starter vi helt vanlig igjen. Jeg synes det er veldig fint at vi kan leke med de andre klassene igjen, og at vi ikke trenger å holde avstand så mye lenger.

Han er med Aks på tur. De har gått noen kilometer fra skolen til et stort vann.

Filip og de andre på Aks ser mange små fisker som svømmer rundt i vannet.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Ikke så mange kjedelige regler

Det er mindre strenge regler nå enn ved forrige skoleår. Skolene starter nå på grønt nivå.

– Jeg synes det er veldig gøy, for da kan jeg gjøre mye mer. Og vi slipper å bruke alle de gamle koronareglene med kohorter og holde masse avstand fra andre, som er litt kjedelig, sier Hennie (9).

Selv om Hennie nå kan være tettere på de andre, har hun funnet seg godt til rette i mye blåbærlyng.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Hun har også savnet å henge med vennene sine på skolen.

– Vi måtte dele opp, så det ble en ekstra klasse med noen fra hver klasse. Ofte var det vennene mine som måtte i den klassen, så da var det ingen å leke med, forklarer Hennie.

Filip prøver å ta på en av fiskene i vannet.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Morsommere på skolen

En annen som er på tur denne dagen, er Michael (8).

Michael (foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten) sier: Det er gøy å være tilbake. Det er ikke noe gøy å ha hjemmeskole.

Det er både Filip og Hennie enig i.

– Jeg føler jeg lærer mye mer når jeg er på vanlig skole. På hjemmeskole ser vi på en skjerm hele dagen. Men lærerne har vært veldig flinke og har prøvd å lære oss så mye de kan gjennom året, forteller Hennie.

De tre gleder seg til et skoleår hvor ting kanskje kan være mer normalt, sånn som på denne gåturen.

Dette må du vite før du starter på skolen

En som kan mye som hvilke regler som gjelder for skolene, er kunnskapsminister Guri Melby. Aftenposten Junior spurte henne om hva du må vite før skolestart.

Guri Melby er også leder for partiet Venstre.(Foto: Beate Oma Dahle, NTB )

Hva betyr det at skolene er på grønt nivå?

– Nesten hele forrige skoleår var man i mindre grupper og hadde strenge regler om avstand med andre i sin gruppe. Man kunne for eksempel ikke leke med noen i andre klasser. På grønt nivå er egentlig det meste av reglene fjernet. Men det er fortsatt viktig at alle som er syke holder seg hjemme, selv om man bare hoster litt.

Må vi holde avstand?

– Der du kan holde avstand, bør du det. Men det er ikke sånn at man må holde 1 meters avstand i klasserommene.

Hva skjer hvis én i klassen min er koronasyk?

– Da må den personen være hjemme og får komme tilbake når han eller hun har tatt en negativ koronatest. Og de elevene som har vært tett på den som er syk, må også være hjemme. Men det er ikke sånn at hele klassen må være hjemme.

Hvis alt går som planlagt, kan rekker som dette være normalt på skolen til høsten.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Må vi ha hjemmeskole hvis det er mye smitte der jeg bor?

– Hvis det er mye smitte, vil skolen mest sannsynlig være på gult nivå. Da kan dere være på skolen. Gult nivå betyr at dere har kohorter.

Har lærerne fått vaksine?

– De aller fleste lærerne har fått én dose, og ganske mange har fått to.

Kan skolene stenge igjen?

– Jeg tror ikke alle skolene i Norge stenger igjen. Men det kan hende at én enkelt skole må stenge noen dager fordi det er et større koronautbrudd der.

Hjemmeskole har gjort at flere henger etter og ikke har lært alt de skulle. For eksempel har forskere ved NTNU sett at mange elever ble dårligere til å skrive da skolene var stengt i fjor.

Kan man få ekstra hjelp med fag hvis man trenger det?

– Hvis du vet om noe du trenger ekstra hjelp til, så er det fint om du sier ifra til læreren din allerede nå. For da blir det enklere for skolen å hjelpe deg.

Ragnhild Telise Kristoffersen