Disse elevene hadde Kompani Lauritzen på timeplanen

Sondre, Magnus, Anmol og Denise har vært kompaniaspiranter på skolen i to uker. – Veldig gøy! sier de.(Foto: Dan P. Neegaard )

Elevene har hatt militære skoledager i to uker. Men var det like tøft som på Kompani Lauritzen?

Giv akt! På stedet hvil! Hviiil!

En elev står foran hele klassetrinnet og roper ut kommandoer. Oppstilt i rekker gjør elevene bevegelser med hånden mot pannen og hendene på ryggen, som de har trent på i to uker.

Fjerdeklassingene på Ammerud skole i Oslo deltar på Kompani Ahdell. Det er et skoleopplegg som er inspirert av TV-programmet Kompani Lauritzen. Lærerne, som er sersjanter, er kledd i ekte militæruniformer.

Hver morgen starter elevene med oppstilling og øver på kommandoer. Nå kan de dem utenat. (Foto: Dan P. Neegaard )

Hvordan er det å ha ekte militær på skolen?

– Det er veldig gøy! sier Denise.

Er det strengt?

– Vi kunne bli straffet med pushups hvis vi ikke kom presis. Men heldigvis har ikke det skjedd, forteller Magnus.

Å lage knuter er en av tingene de har lært på Kompani Ahdell. Magnus viser en av knutene han har lært.(Foto: Dan P. Neegaard )

Takle stress

Dagen starter med oppstilling i skolegården klokken 08.30. Klassene er delt inn i ulike tropper som har løst oppdrag.

Akkurat som på Kompani Lauritzen har elevene blant annet prøvd seg på å takle stress. En lærer kledde seg ut som en bjørn mens elevene måtte løse flest oppgaver på kortest mulig tid.

– Læreren skulle prøve å stresse oss. Mange ble redde også, forteller Anmol.

– En annen dag var vi ute i drittvær. Da skulle vi gå ut i skogen og lage vår egen gapahuk. Noen ble sure, og det ble litt krangling, men det gikk bra, forteller Sondre.

Denise er korporal for sin tropp. Det betyr at hun skal lede dem og hjelpe laget med å løse oppgavene.(Foto: Dan P. Neegaard )

Tillatelse til å gå på do

Når elevene skal spørre læreren om noe, for eksempel lov til å gå på do, drikke vann eller hente en bok på biblioteket, må de si:

«Sersjant! Kompaniaspirant Denise ber om tillatelse til å gå på do.»

– Så er svaret enten avvent, som betyr nei. Eller iverksett, som betyr ja, forteller Denise.

Kaptein Eirik Ahdell gir aspirantene et siste oppdrag: å finne de stjålne gjenstandene fra kontoret hans.(Foto: Dan P. Neegaard )

Levd seg inn

Kaptein Eirik Ahdell er undervisningsinspektør på skolen og er selv med i Heimevernet. Faktisk har han tidligere vært i Forsvaret på Setnesmoen der Kompani Lauritzen spilles inn. Kapteinen skryter av elevene.

– De har levd seg vanvittig inn i rollen! Jeg er imponert over ferdighetene på oppstillingsplass. De har stått her i regn og vind! sier Ahdell.

Han sier elevene blant annet har lært om:

• Livsmestring
  • Å klare seg ute i naturen
  • Samarbeid
  • Disiplin

I alle fag

Kompani Ahdell har vært pakket inn i alle skolefagene. I norsk har de for eksempel lært å skrive permisjonssøknad, som man gjør i Forsvaret. Én lekse var å sove et annet sted enn sin egen seng.

Kaptein Eirik Ahdell (Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten) sier: – Jeg tror man gjør for lite sånt i skolen. Det er for mye stillesitting, teori og bøker. Vi har elever her, som alle andre steder, som trenger å få brukt sine kreative evner på en annen måte.

Fallskjerm

Har dere fått lyst til å begynne i Forsvaret?

– Det har jeg hatt lyst til hele livet, sier Magnus.

Denise har også lyst.

– Men jeg tør virkelig ikke hoppe i fallskjerm! sier hun

Giv akt! På stedet hvil! Hviiil! (Foto: Dan P. Neegaard )

Kari Mette Hole