Kåret til verdens beste: – Det er litt utrolig

Håndballspilleren Henny Reistad, med langt, lyst hår og rød Norge-drakt er i ferd med å skyte.

Skal Norge vinne OL til sommeren, må Henny Reistad være i form.(Foto: Beate Oma Dahle, NTB )

Henny Reistad (25) har fått til det aller meste som håndballspiller. Men hun har fortsatt mange mål igjen.

I flere år er Henny Reistad blitt snakket om som en av verdens beste håndballspillere. Og nå er hun faktisk kåret til den aller beste av IHF, den viktigste håndball-kåringen.

Hvordan er det egentlig å være verdens beste?

– Det er jo litt utrolig at jeg kan si det, og så stemmer det på en måte, takket være kåringen!

Det betyr mye for henne å få dette stempelet.

– Og det betyr mye at mange synes det er fortjent, sier Reistad.

Er du enig i at du er verdens beste?

– Jeg kan vel si at jeg er enig i at jeg er blant de beste. Men jeg har litt vanskelig for å si om meg selv at jeg er verdens beste. For jeg vet at det er mange andre gode spillere som kan ting jeg ikke kan, sier hun.

Håndballspilleren Henny Reistad, med lyst hår og grå og hvit drakt hopper mellom to spillere med rosa drakt og skal skyte.

Henny Reistad er en målmaskin for både Norge og Esbjerg.(Foto: Tor Erik Schrøde, NTB )

Håndballspilleren Henny Reistad har langt lyst hår og hvit drakt og smiler forsiktig.

Nå begynner sluttspillet i Champions League. Esbjerg og Reistad er blant favorittene til å vinne.(Foto: Beate Oma Dahle, NTB )

Flere store mål

Reistad har allerede vunnet Champions League, VM og EM. Hva er det neste målet? Reistad drømmer om to ting:

• Å vinne OL med Norge til sommeren
  • Å vinne Champions League med Esbjerg, det danske laget hun spiller på. Reistad har tidligere vunnet turneringen med Vipers Kristiansand.

Kommer Norge til å vinne OL?

– Jeg håper det. Men det finnes noen lag som vi skal være veldig gode for å slå, sier hun.

Hun har vært med i OL én gang før. Men da var det korona, og det var strenge regler i Japan for hva de fikk gjøre. Derfor blir OL i Paris annerledes – og gøyere.

– Jeg gleder meg veldig, sier Reistad.

Andre idretter

Hvilke sporter drev du med som barn?

– Jeg spilte fotball til jeg var 15 år gammel. Og så har jeg konkurrert i friidrett.

Hvilken sport er du dårligst i?

– Svømming. Fra jeg var ung, har jeg ikke trent noe særlig på svømming.

Så til et spørsmål som mange unge håndballspillere kanskje lurer på. Hvordan klarer hun å skyte så hardt?

– Det er nok en blanding av teknikk og at jeg har trent mye styrke. Jeg har øvd mye på å skyte hardt, sier Reistad.

Syv kjappe:

Hvem er bestevennen din på landslaget?

– Nora Mørk

Hva var yndlingsfaget ditt på skolen?

– Gym. Utenom det var det enten matte eller helsefag.

Hva velger du i smågodthyllen?

– Jeg velger sure ting og alt som er rødt.

Hva er det høyeste du har hoppet fra ned i vannet?

– Det er nok sånn 7–8 meter. Jeg har aldri turt å hoppe fra 10 meter. Der går grensen min.

Hvilket Galtvort-hus tilhører du?

– Det er bare noen måneder siden jeg så de første Harry Potter-filmene for første gang. Så jeg er ikke stødig nok til å si hvor jeg hører hjemme.

Hva liker du å gjøre utenom håndball?

– Jeg studerer. Og så liker jeg å lese bok. Da koser jeg meg. Jeg liker også å dra på kafé.

Hvis du kunne reist til ett land i verden, hvor hadde du dratt?

– Jeg lurer på om det må bli Japan, til Tokyo. Jeg var der i OL, men vi fikk ikke sett så mye av byen. Jeg synes det er et fascinerende land og kultur.

To kvinner holder rundt hverandre og har på treningsdresser, den ene har mørkeblå og den andre har grå.

Henny Reistad og Nora Mørk er gode venner.(Foto: Beate Oma Dahle, NTB )

Henny Reistad (25)

• Fra Bærum i Norge