Slik redder vi fjellrevene

En gråhvit fjellrev ligger sammenkrøllet i snøen med lukkede øyne.

Fjellreven krøller seg sammen når den skal sove.(Foto: Lisi Niesner, Reuters/NTB )

Det er nesten ingen fjellrever igjen, men forskerne jobber for at det skal bli flere.

Fjellreven er mindre og lever lenger nord enn vanlig rødrev.

Fjellreven tåler ekstremt lave temperaturer takket være sin tykke pels. Den tåler at det blir så kaldt som 40 minusgrader før den begynner å skjelve!

En gråbrun fjellrevvalp sitter i gresset med et langt tau i munnen.

En fjellrevvalp leker med et tau.(Foto: Lisi Niesner, Reuters/NTB )

Ble jaktet på

Før ville mange jakte på fjellreven for den varme og fine pelsen. Den ble nesten utryddet.

Men så, for 85 år siden, ble fjellreven fredet i Norge. Men selv om jakten sluttet, ble det ikke så mange fjellrever i Norge.

En grå fjellrevvalp biter en annen grå fjellrevvalp lekent i ryggen mens de leker blant grønne strå.

To fjellrev-valper leker sammen i innhegningen nær fjellrevstasjonen.(Foto: Lisi Niesner, Reuters/NTB )

Får barn

Forskere prøver å hjelpe fjellrevene slik at det blir flere. De har laget en avlsstasjon for fjellrever i Oppdal.

På avlsstasjonen gjør de så godt de kan, for at revene kan få barn. Når fjellrev-valpene blir store nok, slipper forskerne dem ut på fjellet forskjellige steder i Norge.

Fire forskere står i snøen ved hvert sitt åpne bur, mens to små fjellrever er i ferd med å løpe sin vei etter å ha sluppet ut av burene.

To fjellrever slippes ut på Hardangervidda. (Foto: Craig Jackson, Reuters/NTB )

Ti ganger så mange

Prosjektet har vært en suksess. For 20 år siden var det bare 40 fjellrever igjen i Norge og Sverige. Nå teller forskerne rundt 450 norsk-svenske fjellrever!

Tuva Hilton