Vil gjøre det bedre for jenter å ha mensen

Tre jenter i svarte klær med bandlogoer på T-skjortene står inne på et skoletoalett med beige-hvite vegger.

Ebba, Alma og Uma går i 8. klasse på Rothaugen skole i Bergen.(Foto: Rune Sævig, Bergens Tidende )

Mange er redde for å blø gjennom på skolen. Det prøver disse jentene å gjøre noe med.

– Hvis man blør igjennom, er hele dagen ødelagt, sier Uma (13) fra Bergen.

Når jenter på skolen hennes får mensen uventet, kan de gå til helsesykepleieren for å få bind eller tamponger.

Flaut og dyrt

Men utenfor kontoret til helsesykepleieren er det ofte kø, og noen ganger er hen ikke tilgjengelig. I tillegg kan andre elever høre hva de spør etter.

De tre venninnene har også lagt merke til noe annet. Ikke alle unge har penger til å kjøpe bind og tamponger på butikken.

Urettferdig

Bind og tamponger kan koste over 1000 kroner i året, skriver avisen VG. Uma synes det er urettferdig at jenter må betale for dette selv.

De siste årene har flere videregående skoler og universiteter i Norge hatt bind og tamponger på toalettene. Men mange jenter får mensen flere år før de starter på videregående skole. Likevel er det ikke bind på do på noen av ungdomsskolene i Bergen.

Prosjekt Naturlig

Da Ebba, Alma og Uma fikk i oppgave å lage en elevbedrift, bestemte de seg for å prøve å endre dette.

Bedriften deres har fått navnet Naturlig. Målet er å få dispenserbokser med gratis bind og tamponger på alle skolens toaletter.

Uma (Foto: Rune Sævig, Bergens Tidende) En jente med langt hår og ACDZ-trøye på står og venter seg mot en døråpning i en skolegang. sier: Vi ønsker å gjøre noe som er så normalt som mensen, naturlig.

Får skryt

Ronja Trolie er leder for Bergen sanitetsforening. Hun synes jentenes prosjekt er viktig. I noen land kan ikke jenter gå på skolen når de har mensen, forklarer hun.

– Selv om det ikke er sånn her, handler det om å fjerne den siste delen av skam som også er i Norge, sier Trolie.

Trenger pengestøtte

Jentene har kontaktet de største produsentene av bind og tamponger i Norge, men har fått nei til å få gratis produkter til prosjektet.

De har også møtt Bergens skolebyråd for å snakke om elevbedriften. Hun er positiv til prosjektet, men sier at det spørs hva kommunen har penger til.

Likevel har de ikke tenkt å gi seg med det første.

– Hvis tilbudet blir mye brukt og folk er fornøyde, håper vi at det kan vise at det trengs, sier Ebba.

En versjon av denne saken sto først på trykk i Bergens Tidende.

Tre jenter med mørke klær sitter ute på et bord, utenfor en skolebygning.

Ebba, Alma og Uma har startet en elevbedrift for å få dispenserbokser med gratis bind og tamponger på skolen. (Foto: Rune Sævig, Bergens Tidende )

Illustrasjon med rosa bakgrunn som viser en menskopp, tamponger, én med blå plasthylse på og tre typer hvite bind.

Oppe fra venstre: Menskopp, bind og tamponger. Nede fra venstre: Bind med vinger og truseinnlegg.(Foto: Shutterstock )

Slik er det andre steder ...

... i Norge:

• På kvinnedagen i fjor ble det bestemt at bind og tamponger skal gis ut gratis på alle videregående skoler i Nordland, ifølge NRK.
  • Viken har startet en prøveordning med gratis bind og tamponger på tre videregående skoler.

... i verden:

• Skottland er det første landet i verden som gir gratis bind og tamponger til alle som trenger det.
  • På New Zealand, i Kenya og flere andre land får alle produktene gratis så lenge jentene går på skolen. Australia vil gjøre det samme.
  • I Spania, Japan, Zambia, Vietnam og flere andre land får kvinner ekstra sykedager dersom de er plaget med smerter når de har mensen.
  • I England skal offentlige skoler gi gratis bind og tamponger til elever under 16 år som ikke kan skaffe det selv.

Kilde: globalcitizen.org og Washington Post

Illustrasjon av en rød bloddråpe på hvit bakgrunn.

Hva er mensen:

• En blødning fra hullet i tissen. Skjer cirka hver måned.
  • Noen har mensen i tre dager, andre i over én uke.
  • Mengden blod og utseendet det har, kan variere.
  • De fleste slutter å ha mensen når de er rundt 50 år.

Noen får mensen når de er ni år. Andre får det senere i tenårene. Kilde: NHI

Caroline Fosse Bagge,
Elin Fjelldal