Tror Russland bruker delfiner i krigen

To delfiner leker sammen i et basseng.

Dette er ikke første gang dyr er blitt brukt i krig. (Foto: Pavel Golovkin, AP/NTB )

Dyr er ofte blitt brukt i kriger. Russland ser nå ut til å få hjelp av delfiner.

Satellittbilder skal vise at Russland har plassert spesialtrente delfiner i havnen i Sevastopol. Det skriver flere aviser, blant annet Aftenposten.

Delfiner kan trenes opp til å stanse ukrainske dykkere dersom de prøver å ødelegge for Russland, skriver avisen.

Et oversiktsbilde av havet der man ser en havn.

Disse satellittbildene skal vise at Russland bruker delfiner i krigen.(Foto: Maxar Technologies, Reuters/NTB )

Russland og USA

Tor Ivar Strømmen (Foto: Sjøkrigsskolen) En mann med skjegg smiler og ser i kamera. sier: Det er ikke bare Russland som bruker denne typen dyr i krig. USA gjør også det. USA har til og med vært på øvelse i Norge med delfiner.

Han jobber på Sjøkrigsskolen. Strømmen sier han ikke er sikker på om det er akkurat delfiner russerne bruker.

– Det de har brukt tidligere, er hvithval, sier Strømmen.

En liten, hvit hval svømmer i vannet.

Hvithvalen Hvaldimir dukket opp i Norge for noen år siden. Mange mente at den var trent i det russiske militæret.(Foto: Jørgen Ree Wiig, Fiskeridirektoratet, NTB )

Brukes ofte i krig

Han sier det er flere ting sjødyr kan brukes til i krig:

• De er mest brukt til å finne miner
  • Kan også hjelpe til å forsvare, som for eksempel en havn eller en båt

Det er ikke noe nytt at det brukes dyr i krig, ifølge Strømmen.

– Hund og hest er nok de som er blitt brukt mest. Så har du altså sjødyr som delfiner og små hvaler som også er blitt brukt, sier han.

Noen dyr som er blitt brukt i krig

• Hunder
  • Hester