Russland har invadert Ukraina

Røyk stiger fra en bygning i Ukrainas hovedstad Kyiv. Byen er blitt utsatt for rakettangrep.(Foto: Valentyn Ogirenko, Reuters/NTB )

For en måned siden våknet ukrainere til krig. Men barn i Norge trenger ikke være redde, mener offiser.

Nederst i denne saken finner du lenker til flere nye saker om krigen.

Torsdag 24. februar skjedde noe mange hadde fryktet i flere måneder: Russland angrep nabolandet Ukraina. Tidlig om morgenen kom det meldinger om at stridsvogner kjørte over grensen til Ukraina og at flere byer ble utsatt for rakettangrep.

Kort tid etterpå sa Nato at en krig var i gang i Europa.

Samme dag som Russland angrep Ukraina, var det lange køer ut fra hovedstaden Kyiv. Ifølge FN har omtrent en halv million mennesker flyktet fra Ukraina.(Foto: Reuters TV/NTB )

Mange av dem som ikke kom seg ut av Kyiv, oppholder seg nå nede på undergrunnsbanene og i bomberom.(Foto: Umit Bektas, Reuters/NTB )

Hva skjedde da krigen brøt ut?

• Stridsvogner har krysset grensen og kjørt inn i Ukraina.
  • Mange byer er blitt utsatt for luftangrep. Mange militære anlegg er truffet. Det har også vært kamper på bakken flere steder.
  • Det ukrainske militæret har gjort motstand mot angrepet. Et ukjent antall soldater fra begge landene er blitt drept.
  • Russiske styrker har tatt kontroll over flere områder i Ukraina.

Mange meldinger om det som skjer, er ikke bekreftet som sanne ennå. Det som fortelles om krigen er veldig forskjellig i Ukraina og Russland.

Visste du?

Ukraina er Europas nest største land. Russland er verdens største land.

Grensen mellom Russland og Ukraina er nesten 2300 kilometer lang.(Foto: Aftenposten Junior )

Trenger ikke være redde

Norge har grense mot Russland i nord. Men oberstløytnant Tormod Heier sier at norske barn ikke trenger å være bekymret for krigen.

Oberstløytnant Tormod Heier (Foto: forsvaret.no) sier: Barn i Norge trenger ikke å være redde. Det er fordi Russland bare er opptatt av Ukraina og ikke ønsker krig med Norge eller andre Nato-land.

I nord har landene et samarbeid om blant annet fisk, olje og gass.

I forrige uke sa også statsminister Jonas Gahr Støre og forsvarsministeren at det ikke er noen grunn til å frykte angrep på Norge.

– Det er rolig ved våre grenser. Det har vi fulgt nøye med på, sa Støre til NRK.

Dessuten er Norge medlem av Nato. Landene som er med i Nato har en avtale om å hjelpe hverandre hvis de blir angrepet. Her kan du lese mer om hva Nato gjør.

Prøver å stoppe Russland

Ukraina har spurt om hjelp til å forsvare seg mot Russland. Landet er mye mindre, og har færre soldater og dårligere militært utstyr enn Russland.

Russlands president Vladimir Putin (til venstre) har sagt at han vil fjerne de som styrer i Ukraina. Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, har sagt at Ukraina skal gjøre så mye motstand som mulig.(Foto: Alexei Nikolsky, AP/NTB og Stefanie Loos, Reuters/NTB )

Veldig mange land i verden støtter Ukraina og prøver å presse Russlands president til å stanse krigen. Det gjør de ved å innføre sanksjoner. Det vil si at de stanser handel og gjør ting dyrt for Russland, så de ikke skal ha råd til å fortsette krigen.

Norge skal sende 200 millioner kroner i nødhjelp og utstyr som hjelmer, soveposer og liggeunderlag til Ukraina. I tillegg har Norge begynt å ta imot flyktninger.

Foreløpig er det ingen land som blander seg inn i krigen ved å sende soldater, men Nato og noen land har bestemt seg for å sende våpen til Ukraina.

Viser sin støtte

Dette bildet er fra en protest i Vancouver i Canada. På skiltet til høyre står det «Stans krigen».(Foto: Darryl Dyck, AP/NTB )

De siste dagene har mennesker over hele verden demonstrert med Ukrainas gule og blå flagg og plakater som sier «Stopp Putin» og «Stans krigen». Også i de russiske byene Moskva og St. Petersburg protesterte mange for å vise at de er mot krigen.

Mange land og organisasjoner har innført flere sanksjoner mot Russland. Blant annet har flere land sagt at russiske fly ikke får fly eller lande hos dem. I tillegg har russiske idrettsutøvere fått beskjed om at de ikke får være med i konkurranser i utlandet.

Samme dag som krigen brøt ut, var det en stor demonstrasjon i Moskva. Mange av de som deltok, ble arrestert.(Foto: Evgenia Novozhenina, Reuters/NTB )

En måned med krig

Det pågår fremdeles voldsomme kamper i Ukraina. Flere byer er nesten helt ødelagte av bomber, og mange soldater fra begge sider er døde. I Ukraina har også sivile personer blitt drept. Mer enn 3,5 millioner mennesker har flyktet fra landet, ifølge FN.

Selv om andre land fortsetter å legge press på Russlands leder, har han foreløpig ikke stanset krigen. Representanter fra Russland og Ukraina har møttes flere ganger for å snakke om hvordan de kan bli enige om fred, men foreløpig har ikke samtalene ført til en avtale.

Dette bildet ble tatt i starten av mars. Det viser at mange russiske kjøretøyer nærmer seg hovedstaden Kyiv.(Foto: Satellite image ©2022 Maxar Tec, Reuters/NTB )

Vil du lese flere av Aftenposten Juniors saker om Ukraina?

Visste du?

De som bestemmer i Russland sier at de ikke har gått til krig mot Ukraina. De har nå laget en lov som gjør det ulovlig å kritisere militæret eller kalle det krig. De som gjør det kan straffes med fengsel. Kilde: Aftenposten

Kilder: Aftenposten, VG, NRK, Reuters, NTB, BBC News og AFP

Elin Fjelldal,