Oppgaver: Hva er en konspirasjons­teori?

Kan et menneske bli like god i fotball som Messi? Eller er han egentlig en robot laget av Argentina for å tjene penger?(Foto: Albert Gea / Reuters )

Vi har laget noen oppgaver klassen kan jobbe med etter å ha hørt podkast-episoden «Hva er en konspirasjonsteori?» fra Forklart Junior.

Husker du?

1. 1Hva er en konspirasjonsteori?
  2. 2Hva er den mest kjente konspirasjonsteorien om hvordan korona-viruset oppsto?
  3. 3Hvorfor kan konspirasjonsteorier være farlige?
  4. 4Hvorfor lager noen konspirasjonsteorier?

Kan hatter av aluminiumsfolie beskytte deg mot tankelesing? I dag forbindes sånne hatter med folk som tror på konspirasjonsteorier.(Foto: Shutterstock / NTB scanpix )

Faktasjekk en konspirasjonsteori: Jorden er flat

• Samarbeid med klassen om å finne troverdige kilder som beviser at Jorden ikke er flat, men rund.
  • Tips: I epiosden gir Fredrik Sjaastad Næss tre tips til hvordan man kan avsløre konspirasjonsteorier.

De som mener Jorden er flat, ser for seg Jorden som en slags skive.(Foto: Shutterstock / NTB scanpix )

Bevis en konspirasjonsteori!

Velg deg en av konspirasjonsteoriene nedenfor eller lag din helt egne konspirasjonsteori.

1. Læreren din kan lese tankene dine.

2. De rikeste i USA har i hemmelighet bygget opp en by på månen.

3. Katter er egentlig romvesener i forkledning som spionerer på oss mennesker.

Finn på en forklaring som gjør konspirasjonsteorien sannsynlig. Forklaringen bør svare på minst to ting:

A. Hvem er det som tjener på at dette er sant?

B. Hva gjør de for å skjule sannheten?

«Menneskene har ikke avslørt oss enda. Alt går etter planen»(Foto: Kai Pfaffenbach / Reuters Creative )

Aftenposten Junior