Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

– Vennene mine overser meg

Hei!

Jeg har litt problemer med venner. De to jeg pleier å være sammen med, tror at de har en fordel fordi de har kjent hverandre siden barnehagen.

Jeg har også ett problem til. De overser meg. De ser på mobilen og har det gøy på Tik Tok. Har du noen tips for å få det litt enklere?

Jente (10)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
En trist jente med armene i kors i forgrunnen. Tre jenter står i bakgrunn og peker og ler.
Helsesykepleier

Per Arthur Andersen

Er du lei deg, trist, glad eller forelsket? Jeg svarer blant annet på spørsmål om forelskelse, mobbing, seksualitet, kropp og forholdet til foreldrene dine.

Hei

Gode venner skal akseptere hverandre slik som man er. Gode venner skal også støtte hverandre.

Men en god venn skal også kunne si fra når man oppfører seg dårlig.

Korte og lange vennskap

Det er ikke alle vi blir like gode venner med.

Noen ganger er man venner med noen veldig kort, andre ganger ganske lenge. Noen venner kjenner man veldig godt. Andre venner kjenner man kanskje ikke like godt.

Blir glad

Men noe som er viktig i alle vennskap, er at man kjenner seg trygg, og at man blir glad av å være sammen. Hvis man ikke gjør det, bør man da fortsette å være venner?

Uvenner

Det hender man blir uvenner en gang iblant. Et vennskap tåler at man krangler litt.

Jeg synes du bør si fra til vennene dine -hvordan du har det når du føler at de stenger deg ute.

Må velge

Noen ganger må vi tenke mest på hvem man har det bra sammen med.

Prøv først å snakke med dem slik at de forstår hvordan du har det. Kanskje er de ikke klar over at du føler det sånn? Kanskje de ikke gjør det med vilje? Da får de i alle fall en sjanse til å gjøre noe med det.

Hvis de ikke gjør noe med det, så kan du spørre deg selv: Hvorfor skal jeg være venner med dem?

Hilsen Helsebroren

Aftenposten Junior