Derfor krangler Polen og Hviterussland

Mange migranter har slått leir ved grensen til Polen. De vet ikke hva som skjer videre.(Foto: Maxim Guchek, BelTA/NTB )

Det pågår en stor krangel i Europa om flyktninger og andre migranter. Dette er grunnen.

Polen og Hviterussland er uenige. Polen mener Hviterussland sender mange migranter til dem som de ikke kan ta imot. Polen er en del av EU, som også er sinte på Hviterussland.

De krangler om tusenvis av migranter som nå er ved grensen til Polen på vei fra Hviterussland. Mange av migrantene kommer fra Midtøsten og Asia. Og de blir brukt i et politisk spill.

Journalist Gina Grieg Risnæs (Foto: Privat) sier: – Hviterussland prøver å sende tusenvis av migranter inn i Polen og EU. Nå sitter mange fast på grensen mellom landene

Hun er journalist i Aftenposten og skriver om det som skjer rundt i verden.

Mange migranter vet ikke hva som vil skje med dem, og om de skal bli i Hviterussland eller om de får reise videre.

«Hybridkrig»

Hviterussland er sinte på EU. Det er de fordi EU mener at Hviterussland bryter menneskerettigheter og at de jukset da de valgte landets leder. EU har innført sanksjoner på grunn av dette.

Noen kaller det som skjer, en «hybridkrig».

– Det er en krig hvor «vanlige» våpen ikke er så viktig. Men det kan være ved at for mange migranter sendes inn i et land. Det er veldig dyrt for et land å ta imot tusenvis av migranter på én gang, sier Risnæs.

Det er blant andre mange barn blant migrantene.(Foto: Maxim Guchek, BelTA/NTB )

Prøver å finne løsning

Hvorfor kan ikke Polen ta dem imot?

– Polen vil ikke ta dem imot fordi de mener Hviterussland bruker dem som våpen, og sender dem inn ulovlig, sier Risnæs.

Hvorfor kan ikke Norge hjelp dem?

– Norge samarbeider med EU og Nato. Så hva Norge eventuelt gjør vil være i samarbeid med dem.

Risnæs tror ikke det vil bli en større krig. Men hvordan kan konflikten ta slutt?

– Det prøver EU, Nato og Russland (Russland er på lag med Hviterussland) å finne ut av. Hviterusslands leder, Aleksandr Lukasjenko, har sagt at han vil slutte å sende migranter dersom EU slutter å straffe dem. Det ser ikke ut til å skje med det første, sier hun.

I fjor var det over 280 millioner migranter i verden. 34 millioner av dem var barn.Kilde: Unicef

Sindre Trygsland