– Vi kom inn i et rom med masse skulpturer av nakne kropper

Elever fra Longyearbyen skole på Svalbard fikk nylig besøke det nye Nasjonalmuseet i Oslo før det åpnet. Der fikk de se mye forskjellig kunst. (Foto: Morten Uglum, Aftenposten )

Gigantiske fargeballer, nakne kropper og eventyrrom. Elevene fra Svalbard fikk besøke det nye Nasjonalmuseet før alle andre. Dette synes de var bra og dårlig.

Asbjørn (9), Nikolai (9), Marit (10) og Selma (10) fra Svalbard var blant elevene som fikk besøke det nye Nasjonalmuseet. – Det var mye gøy! Jeg fikk se kunst jeg ikke trodde jeg skulle se, forteller Selma. (Foto: Morten Uglum, Aftenposten )

Gøy:

– Det gøyeste var å se «Skrik»-bildet. Jeg har ventet på å få se det, sier Nikolai.

Maleriet «Skrik» er laget av den norske kunstneren Edvard Munch og er et av de mest kjente bildene i verden. Nettopp derfor synes de det var gøy å se det.

Elevene ble bedt om å skrike foran «Skrik»-bildet. (Foto: Morten Uglum, Aftenposten )

Et av kunstverkene de likte, var en hel vegg som var dekket av svære fargeballer. Barna fikk i oppgave å finne sin favorittfarge og si hva fargen minnet dem om i naturen. (Foto: Morten Uglum, Aftenposten )

Eventyrrom:

Nøkken, troll og prinsesser er blant tingene du kan se på eventyrrommet i museet. Dette var noe av det elevene likte best. Blant annet fordi det sto et stort tre midt i rommet.

– På eventyrrommet fikk vi lov til å ta på ting, det var ikke lov noe annet sted, sier Marit.

– Det var fin musikk der og man kunne se inn i hull i treet, sier Nikolai.

På eventyrrommet var det populært å kikke inn i hullene i treet. (Foto: Morten Uglum, Aftenposten )

Dette var rart:

– Det var litt rart da vi kom inn i et rom med masse skulpturer av nakne kropper, sier Selma.

Barna fikk stille spørsmål om skulpturene til guiden som fulgte dem rundt.

– De sa at skulpturene var nakne fordi kroppen er fin, forteller Nikolai.

Barna fikk se mange skulpturer, blant annet av gamle faraoer, romerske krigere – og kliss nakne kropper. (Foto: Morten Uglum, Aftenposten )

Kritikk:

Det nye Nasjonalmuseet er Norges største museum. Det har fått kritikk for at det ser ut som en diger, grå kloss utenfra. Svalbard-gjengen synes det var fint.

– Men det var litt vanskelig å huske hvor ting var, sier Selma.

– Det var vanskelig å finne doen, mener Nikolai.

Inne i museet er det nemlig veldig stort og litt labyrintaktig.

– Det ble litt kjedelig å gå rundt så lenge. Du kan få vondt i bena, sier Nikolai.

Du må regne med å gå ganske mye når du besøker museet. (Foto: Morten Uglum, Aftenposten )

Terningkast:

Passer dette museet for barn?

– Ja, er de fire enige om.

– Det passer de på vår alder og eldre, men ikke så mye yngre enn oss, mener Selma.

Alle fire gir samme terningkast: 5

Dette humoristiske bildet av kongefamilien er blant det du kan se på Nasjonalmuseet. Bildet har fått kritikk for at det gjør narr av de kongelige. (Foto: Morten Uglum, Aftenposten )

Nasjonalmuseet

• Ligger i Oslo
  • Åpnet 11. juni
  • Er Norge og Nordens største kunstmuseum
  • Har over 100.000 kunstverk, som malerier, tegninger og skulpturer

Dette betyr terningkastene:

• 6: Nytt favorittmuseum!
  • 5: Veldig bra
  • 4: Ganske bra
  • 3: Helt OK
  • 2: Ganske dårlig
  • 1: Kjempedårlig, styr unna!
Kari Mette Hole