Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Hvorfor kan vi ikke huske alt?

Hvorfor glemmer vi ting?

Hilsen Mathilde (9)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Et foto med en animasjon på viser et ungt barn med lukkede øyne, som står foran en grå, skyet himmel, og den delen av hodet der hjernen er er opplyst med gule nervetråder.
Fysiker

Andreas Wahl

Andreas er fysiker. Han kan masse om naturvitenskap. Han er også i Guinness' rekordbok, sammen med Aftenposten Junior.

Hei, Mathilde!

Takk for et fint spørsmål! Hva var det igjen?

Jeg tuller. Jeg husker fortsatt spørsmålet ditt. Men det er ikke sikkert jeg husker navnet ditt om ett år.

Hjernen vår klarer ikke å lagre all informasjon vi tar inn. Alt vi ser, alt vi hører, alt vi føler, alt vi lukter, alt vi leser. Det går ikke.

Hjernen må velge. Og hjernen velger å huske det som er viktig, og det som gjentar seg. Så hvis du vil huske noe, sørg for å gjøre det viktig, og sørg for å gjenta det.

Et kort eksempel: Det er større sjanse for at du husker at du ble lovet en is på lørdag, enn at du skulle rydde rommet ditt. Isen er viktigere for deg.

I tillegg trenger vi søvn for å lagre minnene våre. Hvis du sover dårlig eller veldig lite, kan det være vanskeligere å huske ting. Hjernen bruker natten til å «kna» opplevelsene fra dagen og lagre det viktigste.

Hilsen Andreas

Andreas Wahl