Alle elevene hadde likt passord

Det er lurt å ha et bra passord så ingen andre kommer seg inn på din konto.(Foto: Shutterstock )

På flere skoler i Sandefjord hadde alle elevene det samme passordet for å logge inn på skolekontoen.

Dermed kunne elevene komme seg inn på andre elevers kontoer. Der fikk de tilgang til meldinger (Teams) og sider hvor de jobbet med oppgaver.

Nå har skolene i Sandefjord valgt å gjøre sikkerheten bedre med forskjellige passord.

Men NRK skriver at dette er et problem også andre steder i landet. I Lindesnes ble en elevs bruker misbrukt. Det ble sendt stygge meldinger og trusler fra en elevs konto uten at eleven visste om det.
Datatilsynet sier de er imot reglene at alle elevene har like passord, ifølge NRK.

Undervisningsopplegg

Hva er et sikkert passord? Del 1

Dette er to ting som er typiske for sikre passord, ifølge eksperter:

1. 1De er lange
  2. 2De inneholder både tall og store og små bokstaver
  • Her er noen forslag til passord:
  • 2biasiTårnet
  • passord
  • Fotball
  • allegodeTinger3
  • ilove you

Plasser disse forslagene i skjemaet nedefor:

Hva er et sikkert passord? Del 2

• Når du har plassert alle passordene, kan du skrive inn egne forslag til utrygge, mindre sikre og veldig sikre passord.
  • Til slutt kan dere sammenligne svarene deres med andre i klassen. Er dere enige om hva som er et godt passord?
  • Lykke til!
Sindre Trygsland