Elefanter sørger når noen dør

Disse elefantene i Tanzania har samlet seg rundt et dødt familiemedlem.(Foto: Shutterstock )

Kan elefanter føle sorg? Forskere lærte nylig nye ting om elefantenes følelser da de søkte på Youtube.

En video på nett viser en elefantmor som dytter på sitt døde barn med snabelen. I over ett døgn prøver hun å få liv i den døde kroppen. Etter hvert kommer 12 andre elefanter for å trøste moren.

Dette viser at elefanter sørger når noen dør, i likhet med mennesker.

Det tror indiske forskere som nylig undersøkte 39 videoer på Youtube for å finne ut mer om elefanters følelser. Det skriver nettstedet Science.

Sørger og trøster

Å se elefanter vise slike følelser er nemlig sjelden. Derfor undersøkte forskerne videoer som er filmet av lokale personer i områder hvor det er elefanter.

Videoene viser blant annet:

• Elefanter som bruker snabelen og klapper på andre elefanter som har mistet et familiemedlem.
  • Elefantbarn som klemmer seg inntil sin døende mor.
  • Elefantmødre som bærer på sine døde barn i flere dager.

Flere dyr sørger

Elefanter kan bli triste på samme måte som mennesker, forklarer dyrlege Ola Brynhildsrud.

Ola Brynhildsrud (Foto: Anette Karlsen, Aftenposten) sier: Elefanter sørger over sine døde, og de trøster hverandre når de har opplevd tapet av en venn. De blir triste og sentimentale når de vender tilbake til et sted der en venn tidligere har dødd.

Faktisk er det vist at mange dyr føler sorg, forteller han. Blant annet:

• Ulver
  • Hunder
  • Sjiraffer
  • Hvaler
  • Sjimpanser
  • Skjærer
  • Gjess

Sjiraffer kan også bli triste.(Foto: Shutterstock, NTB )

Kan noen dyr gråte?

– Nei, vi mennesker er det eneste dyret som gråter, altså som feller tårer når vi er triste. Skriking og hulking kan man derimot se hos flere andre dyr.

Kari Mette Hole