Mange barn sliter med klimaangst

En gutt med mørkt hår og blå jakke, en jente med langt lyst hår og rød jakke og en mann med rød jakke og sort lue står med vann opp til livet og ser forskrekket ut.

NRK-serien Ikke gjør dette mot klimaet har fått en del klager. Flere mener serien gir barn klimaangst. (Foto: NRK )

Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten tilhører den som har skrevet teksten.

Klimaangst er et stort problem blant unge. Derfor er det noe vi må tenke mer på. Det er mange barn som sliter med dette. For at det skal bli bedre, må vi snakke mer om klimaangst og forklare ting på en litt mindre brutal måte.

Hva er klimaangst?

Klimaangst er at barn blir redde for at verden skal gå under på grunn av klimaendringer. På skolen og på TV blir klima fremstilt på en veldig brutal måte.

Det er veldig dumt, derfor synes vi at dere kan skrive om dette i avisen deres. Det er barn helt ned i 12-årsalderen som har klimaangst.

Dette må vi alle gjøre noe med! Vi kan ikke sitte her og se på at halve jorden har angst på grunn av klimaet. Vi må bare skjerpe oss.

En dobbel avisside med tittelen Store skader etter flom i Europa og bilder av byer som er hardt rammet av oversvømmelse.

Aftenposten Junior har skrevet mange artikler som handler om klimaendringer og katastrofer. (Foto: Skjermdump )

Hva kan mediene gjøre?

Vi tenker at mediene kan snakke om det på en litt mindre brutal måte så barn får vite det som har skjedd, men ikke på en måte som gjør oss veldig redde. Da kan det hende at flere skjønner at dette kommer til å gå bra.

Etter hvert håper vi at klimaangst blir noe man lærer om på skolen. Når flere vet hva det er, kan det hende færre får angst.

Hilsen Eva og Miriam, 13 år

Er du noen gang blitt redd av å lese om klimaet, for eksempel i aviser, på TV eller sosiale medier? Eller har du andre tanker om dette? Da vil vi gjerne høre fra deg. Send en e-post til post@aftenpostenjunior.no, og fortell oss om det.

Aftenposten Junior