Regnskog inni skolen? Det går an!

Skolebygning i gult med runde små vinduer, skjeve trapper og mange skrå vinkler

Hva synes du denne skolen ligner på?(Foto: José Hevia )

Jungel i tredje etasje og insekter i veggene. Disse barna går på en helt spesiell skole i Spania.

Velkommen inn i Reggio-skolen i Madrid!

Først må du gå over noe som minner om en vindebro fra et gammeldags fort.

Tre jenter i en stor betonggymsal som spiller basket

Gymsalen kan brukes til forskjellige ting. (Foto: Privat )

Så kommer du inn i en kjempestor hall som både er gymsal, teater og samlingsrom. Ut av det gigantiske vinduet ser du en lekeplass og natur i bakgrunnen. Du kan også se biblioteket, som har spesielle pulter og stoler som du kan ta med deg ut!

Fire jenter i et skolebibliotek med betong og glassvegger

I taket kan man se ventilasjon og ledninger. Det sparer miljøet å ikke skjule det.(Foto: Privat )

– Det er fint for dem som vil lese i friminuttet og ikke måtte spille fotball, sier arkitekt Andrés Jaque (51) til avisen The Guardian.

Det er han som har funnet på hvordan skolen skulle se ut. Han er kjent for å lage rare bygninger som ikke ligner noe annet.

Så bli med videre oppover i etasjene!

Skolebygning med store åpninger i betongveggen

Naturen har flyttet inn

Den helt spesielle ytterveggen er laget av knust kork.

– Skolen minner meg om Svampebob Firkant, sier Gabriela, som går i sjette klasse.

– Jeg synes den ser ut som en minion, sier Manuel i femte klasse.

Inni denne veggen koser sopp og insekter seg. Arkitekten vil at skolen skal være som et tre. Skolen har flere hager som tiltrekker seg forskjellige fugler og insekter, men mennesker kommer ikke inn i hagene, så dyrene får være i fred.

I tredje etasje er det en miniatyr-regnskog – som faktisk hjelper til å holde skolen varm om vinteren og kald om sommeren!

En innendørs jungel med høye trær og palmeblader og glasstak

Regnskog i tredje etasje. (Foto: José Hevia )

Dette synes elevene

Det er 500 elever på skolen. De er mellom 2 og 18 år gamle. Arkitekten snakket med elevene og lærerne før han begynte å tegne. Dette er noe av det elevene ønsket seg:

• En skole uten vegger
  • Mange forskjellige veier å gå
  • At det skal føles som en hage eller et romskip. Men ikke for stort, så jeg kan bli kjent fort.

– Arkitekturen skulle sørge for fantasi og inspirere elevene til å stille spørsmål om verden, sier Jaque til The Guardian.

Fem barn står ved hagestoler og vinker opp mot kameraet i en innendørs jungel

Gabriela, Eduardo, Martín, Javier og Pablo går i fjerde klasse.(Foto: Privat )

Dette liker elevene best med skolen sin:

Elisa: Biblioteket, fordi jeg kan slappe av der. Det føles som hjemme, og vi kan lese utendørs!

Isabel: Jungelen i tredje etasje, for den er nydelig.

Gael: Gymsalen, fordi den er gigantisk og har kjempevinduer.

Julieta: Lekerommet, fordi det er veldig kult.

Fire barn leker i et lekerom med matter, klosser og trapper, en står på hendene og en hopper ned på en madrass

Det er gøy å leke!(Foto: Privat )

Hva mer kunne du ønsket deg på skolen?

Elisa: En bondegård.

Gabriela: Større lekeplass.

Isabel: Hester.

Violetta: Zipline på lekeplassen.

Gael og Eric: Større fotballbane.

Manuela: Senger og hengekøyer.

León: Et svømmebasseng.

Héctor: En tennisbane.

Alexia: Et rom hvor man kan sove.

Tina: Ingenting. Det er perfekt.

Syv barn står utenfor en skole med spesiell vegg og runde vinduer og vinker til kamera

Ha det!(Foto: Privat )

En arkitekttegning av en skolebygning med mange biter som er satt sammen av glass, betong og andre materialer

Dette er en digital tegning av hvilke biter skolen består av.(Foto: Andrés Jaque, Office for Political Innovation. )

Hva er din drømmeskole? Fortell oss på post@aftenpostenjunior.no!

Kristin Storrusten