Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Vil bo mer hos pappa

Hei!

Moren og faren min er skilt, og jeg bor hos dem annenhver uke. Pappa bor nærmere skolen og vennene mine, og har større hus. Jeg vil bo mer hos ham. Mamma sier det er greit, men pappa vil at det skal være slik det er. Kan jeg få ønsket mitt oppfylt?

Gutt (11)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Barneombud

Inga Bejer Engh

Inga Bejer Engh er barneombud og svarte på spørsmål fra Aftenposten Juniors lesere i perioden 2018-2021.

Hei!

Du har rett til å bli hørt og si din mening om hvor du vil bo, men det er foreldrene dine som til slutt må bli enige om hvordan avtalen skal være.

Avtale

Når foreldre flytter fra hverandre, skal de bli enige og lage en avtale om hvor barna deres skal bo og hvem de skal være sammen med i feriene. Når de lager en sånn avtale, skal de hele tiden tenke på hva som er best for barna.

Jo eldre barna er, jo mer skal de få lov til å være med på å bestemme selv. I de aller fleste tilfellene finner foreldrene gode løsninger på hvordan dette skal gjøres.

Må snakke sammen

Men selv om en avtale man lager, fungerer superfint, så kan det skje ting som gjør at det er behov for å gjøre om på avtalen.

Det kan for eksempel skje når barna blir større. Da er det viktig at både foreldre og barn snakker sammen. Foreldrene skal alltid høre på hva barna sier og mener om saken.

Lytte til barna

Hva barna ønsker skal bety mye når man skal lage en ny avtale. Men det kan også være andre ting man må ta hensyn til om man skal endre på en avtale. Det kan være ting som handler både om de voksne og om barna.

Skal forstå avtalen

Det er bra at du har snakket med foreldrene dine om hva du ønsker. Selv om du kanskje ikke får det helt som du ønsker akkurat nå, så kan du spørre om de kan forklare deg hvorfor det ikke går.

Det er viktig at du vet og forstår hvorfor avtalen er som den er. Kanskje kan dere også bli enige om å snakke om det igjen når du er blitt litt eldre?

Hilsen Inga

Aftenposten Junior